Volledig scherm
Metrostation Spijkenisse-Centrum. Ook hier zouden veel meer woningen dichtbij de metrobaan moeten komen. © John de Pater

Spijkenisse wil echte stad worden

Spijkenisse wil een echte stad worden. Om dat voor elkaar te krijgen, wordt het de komende twintig jaar voller gebouwd met woningen en bedrijfspanden. Gedroomd wordt van de komst van een hbo-instelling. Het Bernissegebied, achter Spijkenisse, krijgt een flinke oppepper.

Spijkenisse wordt wel een openluchtmuseum van verschillende architectuurstijlen genoemd. Wijken hebben hun eigen bouwstijl en sluiten niet op elkaar aan, luidt de kritiek van stedebouwkundigen. Daar wil het gemeentebestuur van Nissewaard in de periode tot 2040 wat aan doen. Het wil de wijken met elkaar verbinden via woningbouw. Ook lege plekken in wijken worden ingevuld met extra huizen van een ander type. Dat moet het monotone beeld doorbreken.

In enkele wijken met te veel huurwoningen, zoals De Hoek, worden oude huizen gesloopt en komen er nieuwe koopwoningen voor terug. Ook worden wijken vernieuwd, zoals binnenkort met de flatstrook in Sterrenkwartier gebeurt. Daarnaast verrijst de komende jaren een luxe wijk rond de buitenhaven. In totaal komen er in Spijkenisse in de periode tot 2040 zo'n 3.500 huizen bij.

Opvallend in de toekomstvisie die morgen door de politiek wordt besproken, is het voornemen om rond de drie metrostations meer woningen te bouwen. De provincie heeft toestemming gegeven om versneld 500 extra huizen neer te zetten. Het metrogebied moet meer stedelijke allure krijgen en daarbij passen volgens het gemeentebestuur ook bedrijfspanden, winkeltjes en onderwijsinstellingen. ,,We hopen een hbo hiernaar toe te kunnen halen'', zegt wethouder Jan Willem Mijnans (ONS). Daar kan dan direct met woningbouw voor jongeren op worden ingesprongen.

Haven

Quote

Niet vergeten moet worden dat in 2040 8.500 inwoners ouder zijn dan 75 jaar

Wethouder Henk de Graad

Brug over het Spui is terug in beeld

Er moet een brug komen over het Spui tussen Spijkenisse en Oud-Beijerland. In de toekomstvisie voor de stad is hij terug in beeld om verkeer een extra 'uitgang' te geven. ,,Het is een voorloper op de A4-Zuid die dan via deze brug naar de Hoeksche Waard kan lopen'', zegt wethouder Jan-Willem Mijnans. Aan de overkant van het Spui is men evenwel niet enthousiast. Daar wordt gepleit voor een tunnel. Wethouder Henk de Graad zet ook in op een tweede Hartelbrug naar de A15. ,,De studie daarnaar komt er, dat is mooi voor Spijkenisse.'' Hij strijdt daarnaast voor de A4-Zuid die vanaf het Beneluxplein via een tunnel onder de Oude Maas naar Spijkenisse loopt.

Daarnaast wordt geprobeerd bedrijven die toeleverancier zijn van de Rotterdamse haven naar Spijkenisse te lokken. Daar zouden ze een plek kunnen krijgen op de bedrijventerreinen of langs de ringweg. Op de bedrijvenstroken zouden ruimtevretende bedrijven met weinig werkgelegenheid moeten plaatsmaken voor bedrijven die juist veel werk verschaffen. Daarbij denkt wethouder Henk de Graad (VVD) aan 'maakindustrie', doelend op metaal- en kunststofbedrijven. Ook wordt de deur opengezet voor bedrijven in de techniek en op het gebied van veiligheid. 

Tevens wordt gehoopt op instellingen die allerhande vormen van zorg en revalidatie bieden, om samen te werken met het Spijkenisse Medisch Centrum. ,,Niet vergeten moet worden dat in 2040 8.500 inwoners van Spijkenisse ouder zijn dan 75 jaar. Daar moeten we op voorbereid zijn, qua zorg en qua woningbouw'', zegt wethouder De Graad.

Hij legt uit dat de bedrijven die erbij komen voor meer werkgelegenheid moeten zorgen. Dat moet de uitgaande pendel - dagelijks verlaten 20.000 inwoners de stad - verminderen. De vele duizenden mensen die dat met de auto doen, moeten wel meer mogelijkheden worden geboden het eiland Voorne-Putten op en af te komen. Daarom wil de gemeente dat er extra uitvalswegen komen.

De Graad en zijn collega Mijnans benadrukken dat bedrijven en instellingen met plannen voor nieuwe initiatieven kunnen aankloppen. ,,Als het binnen de mogelijkheden past, faciliteren wij dat'', aldus Mijnans. Aan de toekomstvisie ging een serie ontmoetingen tussen mensen van onder meer de provincie, het waterschap, bedrijfsleven, het Havenbedrijf, de Veiligheidsregio en andere gemeenten vooraf. Het resulteerde in de huidige visie voor de periode tot 2040, waarbij De Graad direct aangeeft dat het een 'flexibel plan' is, dat te allen tijde kan worden aangepast aan de omstandigheden en de economische situatie.

Amusementsplein

Volledig scherm
Het Bernissegebied met de gelijknamige rivier krijgt de komende jaren een flinke oppepper. © Teun kweekel
Quote

Bedrijven worden gevraagd om met ideeën te komen

Er wordt volgens hem ook gekeken naar een oplossing voor het winkelgebied in het stadscentrum dat te groot is. Door dalende omzetten houden niet alle winkeliers het hoofd boven water. Andere winkels staan al leeg. Sommige panden zullen de komende jaren een andere functie krijgen. 

Er is al diverse keren geopperd van het winkelgebied aan het Kolkplein, dat net buiten het kernwinkelcentrum ligt, een 'funplein' met amusementsbedrijven te maken. Om dat voor elkaar te krijgen moet wel overeenstemming worden bereikt 
met de eigenaar van de winkels over een verplaatsing van deze zaken naar het kernwinkelcentrum.

Om de inwoners van Spijkenisse en de omliggende kernen meer ontspanning te bieden, wil het gemeentebestuur het Bernissebied een flinke oppepper geven. Er worden bedrijven gevraagd om met ideeën te komen. Zo was er een klimwand en konden mensen boogschieten bij het failliete restaurant La Campagne. Een terugkeer daarvan via een nieuwe ondernemer wordt zeker aangemoedigd, net als bijvoorbeeld het beginnen met een waterskibaan.

De plannen zijn opgesteld door De Zwarte Hond, een ontwerpbureau voor architectuur en stedenbouw. Dit bekeek Spijkenisse zoals het zich heeft ontwikkeld nadat het in de jaren 70 de groeikernstatus van het rijk kreeg. Het moest destijds in ruil voor de komst van een metroverbinding met Rotterdam snel 17.500 woningen bouwen. Nu wordt gekeken hoe de stad een geheel kan worden. ,,Maar dat duurt vele jaren'', zegt Mijnans.