Volledig scherm
Het schip kon volgens Rijkswaterstaat nog op tijd draaien © Joop van der Hor

Spijkenisserbrug defect, schip in de ankers

Een kapitein heeft vanmorgen alle zeilen moeten bijzetten om te voorkomen dat hij tegen de Spijkenisserbrug zou varen. De brug kon niet omhoog doordat een slagboom was kapot gereden.

Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat lukte het op tijd de kapitein te waarschuwen. ,,Direct nadat duidelijk was dat een vrachtwagen de slagboom had kapot gereden en de brug niet omhoog kon, is er contact met hem gezocht. Hij had toen nog voldoende tijd om zijn schip te draaien'', zegt woordvoerster Anneke Heinecke.

Bewoners die het zagen gebeuren, vreesden dat het mis zou gaan. ,,Het schip was al onder de Botlekbrug door toen we zagen dat de Spijkenisserbrug niet openging. Vorig jaar is hier ternauwernood een tanker bijna tegen de brug gevaren. En dat is wat we toevallig zien. Hoe vaak gaat het niet bijna mis zonder dat we naar buiten kijken?'', vraagt bewoner Joop van der Hor zich vanuit zijn flatwoning langs de Oude Maas af.

Rood

Heinecke zegt dat de vrachtwagenbestuurder alle waarschuwingssignalen negeerde en de slagboom ramde. De lichten stonden toen al lang op rood. Het was de zesde keer in vijf weken dat op de twee bruggen over de Oude Maas een slagboom werd kapot gereden, maar Rijkswaterstaat ziet er geen aanleiding in om te onderzoeken of het waarschuwingssysteem goed werkt, zegt Heinecke. De afgelopen keren zijn de incidenten teruggekeken en bleek dat alles volgens afspraak gebeurde.

Na het ongeluk met de tanker vorig jaar zijn de regels wel aangescherpt, maakt de woordvoerster duidelijk. Schepen krijgen eerder te horen als de brug niet omhoog kan. ,,Dat gebeurt omdat schepen geen rem hebben.'' 

De stremming van de brug duurde een klein uur.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Voorne-Putten? Schrijf je hier gratis in!