Volledig scherm
De metro zou vanaf station Spijkenisse-Akkers tot naar de Groene Kruisweg buiten de stad moeten lopen. © ad

'Trek metro door tot Groene Kruisweg'

De metro zou het beste kunnen worden doorgetrokken tot een plek net buiten Spijkenisse, langs de Groene Kruisweg. Dat zou het voor veel forenzen op Voorne veel aantrekkelijker maken de auto daar neer te zetten en de metro richting Rotterdam te pakken. Dat zegt de Hellevoetse wethouder Peter Schop (IBH).

Schop pleit ervoor dat er een groot parkeerterrein komt langs de Groene Kruisweg waar inwoners van Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne hun wagen kunnen stallen. Als de metro dan net buiten Spijkenisse halt houdt, kunnen de forenzen daar opstappen. ,,Dat zal echt veel voertuigen op de A15 en andere wegen naar Rotterdam schelen'', zo is de wethouder overtuigd.

Hij zegt dat het doortrekken van de metro naar Brielle en Hellevoetsluis door hogerhand wordt tegengehouden omdat het niet rendabel is. Maar de verlenging van het spoor vanaf station Spijkenisse-Akkers naar de Groene Kruisweg zou de regio echt helpen, verwacht hij. ,,Ik weet ook wel dat het heel moeilijk wordt hogere overheden mee te krijgen, maar het is wel een scenario waar we als eiland werkelijk iets aan hebben.''

Want nu nemen veel bewoners van Voorne volgens Schop de auto naar hun werk in Rotterdam, omdat ze 'geen zin hebben om Spijkenisse door te rijden en dan bij metrostation Spijkenisse-Centrum te zien dat er geen parkeerplek is'.

De Hellevoetse verkeerswethouder heeft samen met burgemeester Milène Junius ook al een alternatief plan achter de hand: een transferium langs de Groene Kruisweg bij Spijkenisse, waar de automobilist zijn auto parkeert en verder rijdt met de bus naar station Spijkenisse-Centrum. En van daaruit kan hij dan met de metro naar Rotterdam reizen. Ook snelfietspaden vanuit Voorne naar het opstappunt langs de Groene Kruisweg mogen van Schop niet vergeten worden.

Hij zegt: ,,Je moet het aantrekkelijk maken voor automobilisten om voor ander vervoer te kiezen. Anders blijven de mensen in de auto zitten en loopt het steeds vaker vast.'' En ook als fietsers dankzij een goede aansluiting vlot in Rotterdam kunnen zijn, kunnen ze over de streep worden getrokken.

Verdubbelen N57

De verbetering van het openbaar vervoer staat volgens Schop los van de noodzakelijke verdubbeling van de N57 tussen Brielle en de Haringvlietdam. Dat moet snel gebeuren, omdat bij gereedkoming van de Blankenburgtunnel veel meer verkeer vanuit de Waterwegregio naar de N57 rijdt, aldus Schop. Eigenlijk zou het aanleggen van extra rijbanen op de N57 gelijk moeten lopen met de aanleg van de tunnel tussen Rozenburg en Vlaardingen, zegt hij. Anders loopt het verkeer in het begin snel vast, terwijl de tunnel juist is bedoeld om verkeer letterlijk meer ruimte te geven.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!