Volledig scherm
Foto ter illustratie. © John de Pater

Waterschap wil beheer wegen overlaten aan gemeenten

Waterschap Hollandse Delta wil haar wegen op Voorne-Putten, Goeree-Overflakkee en in de Hoeksche Waard en het eiland IJsselmonde overdoen aan de gemeenten. Nog vóór de waterschapsverkiezingen in maart zou hierover een afspraak moeten zijn gemaakt. De gemeenten zitten echter met nog veel vragen.

Oud-verkeersminister Karla Peijs heeft als verkenner het waterschap geadviseerd de wegen af te stoten, omdat het geen kerntaak is. Door de klimaatverandering moet alle aandacht en energie worden gestoken in het beschermen van de regio tegen natte voeten, het regelen van de waterstand en het zuiveren van het afvalwater.

De waterschapsbestuurders zijn het met Peijs eens dat de wegen naar de gemeenten overgaan. Dat betekent dat deze meer vrijheid krijgen iets te veranderen aan het asfalt op hun grondgebied. Bovendien scheelt dat overleg over het wegbeheer en -onderhoud.

Gevolgen

Maar de gemeenten op Voorne-Putten zitten nog met veel vragen. De oud-minister constateerde dat ze welwillend zijn. ,,Maar we willen eerst de organisatorische en financiële consequenties weten’’, zegt een woordvoerster van Brielle. Deze gemeente wil ook duidelijkheid over in wat voor staat de wegen worden overgedragen en of het ook om de bermen, borden en slootkanten gaat. Want dat verhoogt de kosten.

Wethouder Jan Willem Mijnans van Nissewaard, de grootste gemeente op het eiland, is klip en klaar. ,,Als het waterschap dat wil, moet het genoeg geld meebrengen.’’ Hellevoetsluis laat weten dat ‘we aan het begin van het proces zitten’. ,,We zijn nog niet echt met elkaar in gesprek geweest.’’ En Westvoorne wacht af waar Hollandse Delta mee komt. Ook voor deze gemeente spelen de kosten en organisatorische gevolgen een belangrijke rol.

Goeree-Overflakkee is daarentegen huiverig en de Hoeksche Waard ziet de plannen liever vandaag dan morgen doorgaan. Daar is veel kritiek op het onderhoud aan de waterschapswegen. Met de gemeenten op IJsselmonde gaat het waterschap afzonderlijk praten.

Maatwerk

Een woordvoerder van het waterschap zegt dat de overdracht nog jaren kan duren. Er is volgens hem maatwerk nodig, wat betekent dat per weg afspraken worden gemaakt. Peijs stelt dat de wegen ‘in redelijke staat’ moeten zijn bij de overdracht. Dat betekent dat 15 procent van de wegkwaliteit slecht mag zijn. De vraag is wat de gemeenten daarvan vinden.

Hoe de gemeenten het geld voor de extra taak binnenkrijgen, is ook onderdeel van de gesprekken. Het waterschapsbestuur wil vóór maart – als een nieuw bestuur wordt gekozen – met de gemeenten een overeenkomst sluiten dat alle partijen hetzelfde willen. Overigens kan de overdracht niet worden opgelegd, stelt Peijs. Haakt een gemeente af, dan blijft het waterschap in dat gebied de eigen wegen beheren en onderhouden.

Elke ochtend op de hoogte met het laatste nieuws van Voorne-Putten? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.