Volledig scherm
De Botlekbrug bij Spijkenisse © john de pater

Weer ‘miljoenenstrop’ voor Botlekbrug

En wéér zijn er problemen met de Botlekbrug bij Spijkenisse. Deze keer niet vanwege storingen, maar omdat blijkt dat de constructie van de brug niet geschikt is voor de aanleg van een treinspoor. Het aanpassen hiervan gaat miljoenen kosten, weet het vakblad Cobouw. Bovendien is het werk veel later klaar.

Volgens Rijkswaterstaat is de aanleg van het spoor op een brug die al in gebruik is door voertuigen en scheepvaart complex. ,,Ondanks zorgvuldige voorbereiding en afstemming,  om alle werkzaamheden veilig en met zo min mogelijke overlast uit te voeren, is de planning nu vertraagd’’, bevestigt een woordvoerster van Rijkswaterstaat.

Quote

De uitvoering van de werkzaamhe­den is nog complexer dan was voorzien

Woordvoerster van Rijkswaterstaat

Volgens haar zouden diverse aanpassingen aan de brug, die nodig zijn om de treinen over de brug te laten rijden, en de afbouw van het spoor tegelijkertijd worden uitgevoerd. ,,Uit veiligheidsoverwegingen voor de medewerkers op de brug is gekozen om deze werkzaamheden nu na elkaar uit te voeren, omdat de uitvoering van de werkzaamheden nog complexer is dan was voorzien. Soms werkten er meer dan honderd medewerkers tegelijk op de brug.’’

De planning om het spoor in het najaar van 2019 in gebruik te nemen, wordt volgens haar in ieder geval niet meer gehaald. Wanneer het spoor dan wel klaar is, is niet bekend. Voor weggebruikers levert de vertraging geen extra hinder op, verzekert Rijkswaterstaat. Het scheepvaartverkeer zal echter wel langer hinder ondervinden van de uitloop van de werkzaamheden. Zij kan niet zeggen hoeveel dit precies gaat kosten.

Storingen

Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de Botlekbrug, de grootste hefbrug van Europa. Sinds de brug drie jaar geleden werd opgeleverd, zijn er al ruim honderd storingen geweest.

Vorig jaar moesten alle 64 omloopwielen worden vervangen omdat de bestaande lagers het brugdek niet konden torsen. Ook dit kostte vele miljoenen. De meeste problemen met de Botlekbrug kwamen echter door problemen met de veiligheids- en besturingssystemen. Het vervangen van de omloopwielen is dus geen garantie dat de storingen voorbij zijn.

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit Voorne-Putten. Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.