Volledig scherm
Een deel van de Admiraalsweg in Drunen. De gemeente Heusden wil de weg een grote opknapbeurt geven, maar het geld ontbreekt nog. © Google Maps

Fietser moet zorgen voor geld om weg in Drunen aan te pakken

DRUNEN - Áls het zover komt, wordt het een hele klus. De Admiraalsweg in Drunen is immers niet zomaar een weggetje, dus moet bij een opknapbeurt met heel veel dingen rekening worden gehouden. Toch gaat Heusden ermee aan de slag. Omdat er speciaal oog is voor fietsers, groeit de hoop op een flinke bijdrage uit de provinciale subsidiepotten. Zónder zo'n bijdrage gaat het feest waarschijnlijk niet door.

Als de plannen die Heusden in z'n hoofd heeft doorgaan, ziet de Admiraalsweg in Drunen (vanaf De Stulp tot de Grotestraat) er over een tijdje héél anders uit. Waarbij ‘een tijdje’ korter is dan vijf jaar, het moment dat bijvoorbeeld het asfalt in de straat vervangen zou moeten worden. Want de scheuren die nu in het wegdek zitten, kunnen op zich nog wel tijdelijk verholpen worden door een nieuw laagje asfalt. Dus in principe kan een grootschalige aanpak nog wel even wachten.

Ongewenst onderhoud aan bomen

Maar er speelt meer. De weg is nu 7,80 meter breed, er rijden niet alleen auto's en bussen overheen maar ook vrij veel fietsers. Het flinke aantal zijstraten vergroot de veiligheid bepaald niet. Bomen veroorzaken overlast, waardoor veel en ‘ongewenst’ onderhoud nodig is. Kortom:  ,,Het kan mooier en beter", stelt wethouder Kees van Bokhoven. En als Heusden dan toch aan de slag gaat, wordt gelijk gekeken naar zaken als riolering, bomen en groen. 

De aanpak die Heusden voor ogen staat, gaat nogal wat kosten. Precieze bedragen zijn nog niet te noemen. ,,In elk geval gaat het om vele tonnen", schat Van Bokhoven. In de beschikbare Heusdense potjes zit niet genoeg geld om dat allemaal te betalen. Maar door bijvoorbeeld een vrijliggend fietspad in de plannen op te nemen, zijn er opeens goede kansen op provinciale subsidies. 

Snelheid omlaag

Heusden gaat nu een ontwerp-plan maken, en kijkt vervolgens of daarmee subsidie binnengehaald kan worden. Ook wordt overlegd met onder meer bewoners van de straat. Uitgangspunt bij de plannen is bijvoorbeeld verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur. 

Bussen en brandweerwagens moeten straks nog wel over de weg kunnen, dus komen er weinig obstakels; wel worden de kruisingen verhoogd. De weg wordt versmald tot (minimaal) zes meter.

Volledig scherm
Het eerste gedeelte van de Admiraalsweg in Drunen, gezien vanaf De Stulp. © Googel maps

Asfalt weg, stenen terug

Het asfalt ligt nu op zand. Bij de renovatie wordt de fundering vernieuwd en maakt het asfalt plaats voor stenen, zo is de bedoeling. De riolering kan blijven liggen, maar zal voortaan alleen gebruikt worden voor ‘vuil water'. Regenwater wordt óf opgevangen in wadi's, óf vloeit rechtstreeks naar het groen dat langs de weg komt. De 44 jaar oude lantaarnpalen maken wat Heusden betreft plaats voor led-verlichting, op lagere palen die dichter bij elkaar komen te staan.