Tuinbouwweg moet breder en veiliger om auto's weg te houden uit woonwijken Vlijmen
VLIJMEN - Een flink stuk van de Tuinbouwweg in Vlijmen moet aangepast en verbreed worden tot een heuse randweg. Een aantrekkelijke weg kan helpen zoveel mogelijk doorgaand verkeer weg te houden uit het centrum. Ook de Vijfhoevenlaan wordt daarmee minder druk.
Met verbreden en opknappen houdt het wat de Heusden politiek betreft overigens niet op. Ook aanpak van de kruispunten én een vrijliggend fietspad langs dat deel van de Tuinbouwweg is een vurige wens.
Haast geboden
Wat er allemaal precies moet gebeuren om de verlangens in te willigen en de kosten die daarmee gepaard gaan, dat moet een onderzoek nog dit jaar uitwijzen. De politiek gaf die opdracht dinsdagavond mee aan burgemeester en wethouders mee, bij de vaststelling van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP). Die haast is geboden om te zorgen dat de werkzaamheden eventueel gelijktijdig uitgevoerd kunnen worden met onderdelen van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL).
‘Inprikkers’
Dat laatste gaat namelijk nogal wat betekenen voor het verkeer in en rond Vlijmen. Onderdeel van de GOL is het afsluiten van de toe- en afrit Vlijmen-Centrum (nummer 44) naar de A59 en de aanleg van een randweg aan de oostkant van Vlijmen. Die randweg gaat deels lopen over de Voorste Zeedijk en krijgt een ‘inprikker’ op de Vijfhoevenlaan, die daarmee een belangrijke ontsluitingsweg wordt voor verkeer van en naar Vlijmen. Verder noordwaarts kan het verkeer vanaf de nieuwe randweg over de Tuinbouwweg richting onder meer Geerpark en Haarsteeg rijden.
De Heusdense politiek wil nu dat die Tuinbouwweg wordt opgekalefaterd, om een echte randweg te worden. Op die manier blijft meer verkeer weg uit de woonwijken is het idee en krijgt de Vijfhoevenlaan minder verkeer te verwerken. Het idee werd onlangs ook al bepleit door Bewonersvereniging Vijfhoevenlaan.
Slechte weg
Het gaat om het gedeelte Tuinbouwweg tussen polderweg De Bellaard en de Abt van Engelenlaan. Delen van die weg zijn te smal, het wegdek en de bermen zijn op plekken slecht. Daarnaast is de weg onveilig voor fietsers, zeker als er meer auto's over gaan rijden, waaronder ook vrachtverkeer. Verder moet maar eens goed worden gekeken naar de kruisingen van de Tuinbouwweg met onder meer de Mommersteeg, Priemsteeg en Geerpark. Op de vernieuwde Tuinbouwweg zou 60 kilometer per uur de maximumsnelheid worden.
Het voorstel van DMP Heusden en de fractie Van Gessel/ Van Aart om het onderzoek te gaan uitvoeren, kreeg uiteindelijk unanieme steun.
Stikstof
Overigens kan de GOL pas uitgevoerd worden als de provincie een oplossing heeft gevonden voor de stikstofproblematiek. Alle andere, inhoudelijk bezwaren tegen dit grote toekomstplan voor delen van De Langstraat zijn al door de Raad van State afgewezen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
-
Automobiliste raakt van de weg in Biezenmortel, ramt lantaarnpaal en verkeersbord
BIEZENMORTEL - Een automobiliste is zaterdagochtend van de weg geraakt aan de Heusdenbaan in Biezenmortel. Ze ramde daarbij een lantaarnpaal en verkeersbord en kwam vervolgens op de weg tot stilstand.Biezenmortel -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
PREMIUM84
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
VVV dompelt Willem II in blessuretijd van verlenging in rouw en gaat naar halve finale play-offs
VVV Venlo heeft dankzij een heel laat doelpunt de halve finale van de play-offs bereikt. De Limburgers dwongen verlenging af na een moeizame start, en maakten in de blessuretijd van de tweede helft van de verlenging uit het niets de winnende. Almere is de volgende tegenstander voor VVV.Tilburg
-
PREMIUM
Je Messi wanen in een rolstoel, het kan met de AmiGo: project RKC dingt mee naar prijs
Waalwijk -
-
-
PREMIUM
Jan Kelders hoeft zich niet te schamen maar mag juist trots zijn
HEUSDEN - Het zit zakenman Jan Kelders niet mee. De man achter Landgoed Steenenburg heeft zijn handen en hoofd al vol met het realiseren van zijn grootse plannen met het voormalige Land van Ooit. En nu staat zijn zoon Quint voor de rechter.Heusden -
De Kwestie1
Even de fiets bij de winkel parkeren, dat moet toch kunnen
Fietsen die fout geparkeerd staan zijn vaak een bron van ergernis. Vooral als ze de doorgang versperren. Maar als je even een boodschap doet, hoef je toch niet helemaal naar een stalling? Wat denkt u van overal, zonder overlast, kunnen parkeren voor 5 euro per maand? Dat is de Kwestie.Oosterhout