Volledig scherm
PREMIUM
Peter Groenestein van Stichting Bergsche Maasveren bij de veerpont Waalwijk-Dronglen. © Beeld Werkt

Veerponten op elektriciteit of op waterstof? Het kàn, maar alleen met extra geld

DE LANGSTRAAT/ ALTENA - Het binnen vijf of tien jaar inruilen van vervuilende dieselmotoren op veerponten voor duurzame alternatieven, kan alléén als daarvoor extra geld komt. Dat stelt Peter Groenestein, voorzitter van Stichting Bergsche Maasveren. Hij ­reageert op de uitkomsten van een onderzoek dat is uitgevoerd onder leiding van Twynstra Gudde, in samenwerking met enkele verenbedrijven, provincies, de ­gemeente Amsterdam en belangenorganisaties.

Veerponten met zero emissie (nul uitstoot) zijn er nog amper. Dat is het verhaal van de kip en het ei: aan de ene kant worden zulke ponten nog amper aangeboden, aan de andere kant geven exploitanten en overheden nog slechts zeer beperkt opdracht dergelijke ponten te bouwen.

  1. 'Goudstikker' is een zaak van de lange adem
    PREMIUM

    'Goudstik­ker' is een zaak van de lange adem

    In 1995 komt er een discussie op gang over het Joodse kapitaal van slachtoffers van de Holocaust dat al ruim een halve eeuw onbereikbaar op geheime Zwitserse bankrekeningen staat. Dat die kwestie over het opheffen van het bankgeheim rondom deze slapende rekeningen opspeelt, betekent dat de tijdgeest verandert: ethiek en een moreel kompas spreken een woordje mee. En passant krijgt nóg een pijnlijke erfenis van de Tweede Wereldoorlog meer aandacht: roofkunst.