Volledig scherm
PREMIUM
Peter Groenestein van Stichting Bergsche Maasveren bij de veerpont Waalwijk-Dronglen. © Beeld Werkt

Veerponten op elektriciteit of op waterstof? Het kàn, maar alleen met extra geld

DE LANGSTRAAT/ ALTENA - Het binnen vijf of tien jaar inruilen van vervuilende dieselmotoren op veerponten voor duurzame alternatieven, kan alléén als daarvoor extra geld komt. Dat stelt Peter Groenestein, voorzitter van Stichting Bergsche Maasveren. Hij ­reageert op de uitkomsten van een onderzoek dat is uitgevoerd onder leiding van Twynstra Gudde, in samenwerking met enkele verenbedrijven, provincies, de ­gemeente Amsterdam en belangenorganisaties.

Veerponten met zero emissie (nul uitstoot) zijn er nog amper. Dat is het verhaal van de kip en het ei: aan de ene kant worden zulke ponten nog amper aangeboden, aan de andere kant geven exploitanten en overheden nog slechts zeer beperkt opdracht dergelijke ponten te bouwen.