Bezorgauto van Albert Heijn in Tiel.
Volledig scherm
PREMIUM
Bezorgauto van Albert Heijn in Tiel. © Raphael Drent

Waarom de supermarkten wél bezorgen in Tiel of Wageningen, maar Picnic niet

Online boodschappen doen is in coronatijd een uitkomst in de grote stad, maar daarbuiten vaak een opgave. Zelfs in middelgrote steden als Wageningen en Tiel. Hoewel overvraagde supermarkten de online bestelmogelijkheden snel uitbreiden.

In Arnhem, Ede en Nijmegen rijden de rood-witte bestelautootjes van Picnic rond, die online bestelde boodschappen gratis en voor niks thuisbezorgen. In Wageningen en in Tiel niet.

Daar moet je het doen met de traditionele supermarkten, waarvan een aantal tegen betaling ook thuisbezorgt. Hoewel beide steden met een slordige 40.000 inwoners toch een interessante markt bieden. Zou je denken.

Quote

Picnic haalt de krenten uit de pap. Dat zijn de grote steden. Daar halen ze hun volume en aan de rest branden ze hun vingers niet.

Paul Moers, retaildeskundige

HQ

,,We kijken continu naar uitbreiding van ons bezorggebied’’, zegt een woordvoerder van het hoofdkantoor - bij Picnic aangeduid met de Engelse afkorting HQ. ,,De uitdaging is een ‘hub’ te vinden van waaruit onze elektrische autootjes kunnen bezorgen.

Wanneer/of Tiel en Wageningen aan de beurt zijn, kan ik op dit moment niet zeggen. Zal ik je een mailtje sturen wanneer ik meer weet?’’ Nou graag!

kader

'Bezorgen? Daar moet geld bij'
Jan Linders bouwt in Wageningen een nieuwe supermarkt, de eerste boven de rivieren. Maar daar kan straks niet online worden gewinkeld.

,,Het is voor ons als relatief kleine supermarktketen geen goed businessmodel’’, zegt commercieel directeur Chantal de Rijk. ,,Het verdienmodel is negatief.’’ Met andere woorden: er moet geld bij.

,,Wij zijn sterk in onze fysieke supermarkt en willen dat mensen naar ons toe komen”, legt De Rijk uit. ,,Wij zijn geen bedrijf als Picnic of Zalando dat de aandeelhouderswaarde wil vergroten. Wij zijn een familiebedrijf en willen dat niet verkopen.’’

Jan Linders concentreert zich op de verkoop van streekproducten en hoopt met brede gangpaden en lage schappen een ouder publiek te trekken.

,,We zien wel dat door corona het punt een grotere groep mensen het online boodschappen doen adopteert’’, zegt De Rijk. ,,We houden de vinger aan de pols, maar kiezen nu niet voor een webshop.’’

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement