Een stapeltje reclamedrukwerk zoals dat in de brievenbus valt.
Volledig scherm
Een stapeltje reclamedrukwerk zoals dat in de brievenbus valt. © AD

Wageningen promoot ja-nee en nee-nee sticker op de brievenbus

WAGENINGEN - Wageningen promoot de nee-nee sticker op de brievenbus in de strijd tegen afval. Net als in Veenendaal moet de sticker makkelijk verkrijgbaar zijn, bijvoorbeeld in supermarkten.

Wie zo'n sticker op zijn brievenbus heeft  zitten, krijgt geen reclamefolders en huis-aan-huisbladen. En dat scheelt al snel 34 kilo oud papier per jaar.

De gemeenteraad had daarom gevraagd om een ja-ja sticker. Je krijgt niets in je brievenbus, tenzij je om reclamefolders en huis-aan-huiskranten vraagt.

Veel weerstand

Nieuw is dat niet. Amsterdam ging Wageningen voor. Maar die stad kreeg veel weerstand van de reclamebranche tegen de ja-ja sticker met een rechtszaak als gevolg.

Die heeft Amsterdam wel gewonnen, maar de reclamebranche is in cassatie gegaan. De uitspraak wordt pas over anderhalf jaar verwacht. 

Ondertussen voeren meerdere gemeenten wel gesprekken met de reclamebranche. Het Wageningse gemeentebestuur hoop dat hieruit uit eindelijke een landelijke, uniforme regeling komt. Want nu kiest elke gemeente voor zijn eigen systeem.

Zo heeft Rotterdam eisen aan huis-aan-huisbladen gesteld, omdat die in de ogen van die gemeente te veel reclame bevatten. In Rotterdam moeten die nu minstens voor 30 procent uit nieuws bestaan.

Besparen op papier

Omdat Wageningen wel wil besparen op de hoeveelheid papier, probeert ze haar inwoners er nu toe bewegen een sticker op hun brievenbus te plakken waarop ja- nee of nee-nee staat.

Voor bijna 60 procent van de huishoudens is dat overigens niet nodig, want die heeft al zo'n sticker. Bovendien weten Wageningers oud papier goed te scheiden van het restafval. Zeker 85 procent van het papier wordt gescheiden ingezameld.