Volledig scherm
Bestuursleden Hans Ploeg (links) en Frank Baart leveren zo nu en dan ook een bijdrage aan de bouw van de historische trekschuit. De werf is van woensdag tot en met vrijdag open voor publiek van 10.00 tot 16.00 uur. © DIJKSTRA, ROEL

Bouw van replica van Den Eerste Snik gaat als een speer: ‘We zien elke dag resultaat van ons werk’

De bouw van de historische trekschuit in Maassluis ligt voor op schema. Toch zal de boot niet eerder dan in het voorjaar van 2021 te water gaan.

Met het leggen van de kiel gaf wethouder Corine Bronsveld in mei het startsein voor de bouw van de historische trekschuit Den Eerste Snik, in de voormalige garage van autobedrijf Van der Kooy aan de P.J. Troelstraweg in Maassluis. De bouw van de boot vordert gestaag, belangstellenden vergapen zich aan het bouwwerk dat in het voorjaar van 2021 te water gaat in de Vliet en volgens een dienstregeling zal varen.

Winter

Quote

De bouw van de schuit geldt als hét maatschap­pe­lijk project van Maassluis

Hoewel de bouwers voorliggen op schema, houdt het bestuur vast aan die datum. ,,Ook al is de boot eerder klaar, midden in de winter gaan we niet varen'', stelt Frank Baart, voorzitter van de stichting Zorg en Vlijt.

Momenteel worden de tijdelijke spanten vervangen door de echte. ,,Een breekmoment in het proces'', weet Baart. ,,Als de spanten vastzitten, kan de boot drijven en is de schuit casco klaar. In april kunnen we dan met de op- en afbouw beginnen. Dan lijkt het einde in zicht, maar dat vergt nog wel een jaar hoor want dat is echt specialistisch handwerk.‘’

De twee professionele scheepsbouwers en zes vrijwilligers werken meerdere dagen per week aan de schuit. ,,Het is echt een vriendenclub. Er is zoveel enthousiasme, ook bij onze vaste volgers. De bouw van de schuit geldt als hét maatschappelijk project van Maassluis. Precies zoals wij voor ogen hadden. En het mooie is: we zien elke dag resultaat van ons werk.''

De werf is populair, ook onder serviceclubs en ondernemersverenigingen die er wel eens een netwerkbijeenkomst houden. Baart: ,,Borrelen met de schuit op de achtergrond doet het goed. Maar we zijn ook een voorbeeld. Zo wordt er bijvoorbeeld vanuit de provincie Utrecht met belangstelling meegekeken hoe wij de geschiedenis weer een toekomst geven.''

Koop een tapasplank
Liefst 50 procent van het eikenhout dat gebruikt wordt voor het vervaardigen van de historische trekschuit, blijft over. Omdat Zorg en Vlijt ook duurzaam wil zijn, wordt dat hout opnieuw gebruikt. Zo worden er onder meer kaarsenhouders, tapasplanken, haardvuurhout, fotolijstjes, bankjes en snijplanken van gemaakt (zie foto). ,,Leuke cadeaus voor de feestdagen’', aldus voorzitter Frank Baart. ,,De opbrengst komt geheel ten goede aan de bouw van de trekschuit.’’

Ook wordt er hard gewerkt aan de modelbouwpakketjes voor basisscholen. De Westhoek is de eerste school die het project begin volgend jaar inpast in het techniekonderwijs. ,,We hopen dat er meer scholen aansluiten.‘’

In samenwerking met indebuurt Vlaardingen