Hoekse Lijn stevent af op nieuwe vertraging van enkele maanden
De Hoekse Lijn stevent af op een nieuwe vertraging van enkele maanden. Heikel punt is nog altijd de beveiligingssoftware.
Delen per e-mail
Het wachten is op de veiligheidsverklaring die noodzakelijk is om de metro veilig te laten rijden. De verklaring zou 24 december klaar zijn, maar is nog altijd niet binnen, meldt de gemeente Rotterdam, die niet weet wanneer deze wél klaar zal zijn.
Officieel gaat de gemeente nog altijd uit van oplevering in maart. Wel gaf zij eerder aan dat een vertraagde uitgifte van de veiligheidsverklaring tot een ‘sneeuwbaleffect’ leidt, omdat bepaalde tests pas uitgevoerd kunnen worden wanneer die verklaring binnen is.
De verklaring is nog niet afgegeven, omdat softwareleverancier Bombardier nieuwe problemen in de software heeft ontdekt. Uit een test is bijvoorbeeld gebleken dat de overgang op de Deltaweg in Maassluis niet goed sluit. ,,Op dit moment wordt door de softwareleverancier een nadere analyse uitgevoerd of de fout in de software een lokaal probleem betreft of dat de storing zich bij meerdere overwegen kan voordoen”, aldus de gemeente.
Foutje
Ook heeft Bombardier een fout geconstateerd in ‘kastjes’ langs het spoor die de snelheid van de metro doorgeven. De softwareleverancier doet daar nu ‘nader onderzoek’ naar.
Verder meldt de gemeente dat zij zich buigt over compensatiemaatregelen voor gedupeerde reizigers. Het uitgeven van introductiekaarten is één van de voorgestelde maatregelen.
De Hoekse Lijn zou aanvankelijk op 1 september 2017 rijden.
Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws uit de regio Waterweg? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Minimumloon naar 14 euro of zo houden? Dit willen de partijen uit de Tweede Kamer
De verkiezingen zijn al over drie weken; hoog tijd dus om de partijprogramma’s eens goed te bekijken. De hoogte van het minimumloon is voor veel mensen van belang. Bijna alle partijen willen dat het meer wordt, maar hoeveel precies? En: moet de bijstand meestijgen of niet? We leggen de standpunten naast elkaar van de dertien partijen die nu in de Tweede Kamer zitten. -
PREMIUM
Kledingbank Nieuwland dringend op zoek naar alternatieve locatie in Schiedam
Christine Pauw, coördinator van de kinderkledingbank in de Schiedamse wijk Nieuwland, zit met de handen in het haar nu zij per 15 maart het huidige pand aan de M.C.M. de Grootstraat vanwege sloop moet verlaten en er nog geen nieuw onderkomen is gevonden. -
Vlaardingers verdacht van moord op Abdul el Issati en openlijke geweldpleging
-
Invasie van Denk-campagneborden op Van Haarenlaan in Schiedam
Wie op de Burgemeester Van Haarenlaan in Schiedam rijdt, kan het niet ontgaan: de campagneborden van Denk. De politieke partij heeft tientallen zogenoemde sandwichborden neergezet die de potentiële kiezers moet overhalen in maart voor Denk te kiezen, want ‘Nederland is van ons allemaal’, luidt de verkiezingsleus. -
PREMIUM
Naast een nieuw Sportcentrum Vlaardingen moeten 140 woningen verrijzen
-
Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld. -
PREMIUM
Is er een toekomst voor de euro? ‘Hij stort ons vanzelf in een crisis, bereid je daar op voor’
Is de euro nog wel houdbaar nu vooral de rijkere eurolanden van de munt lijken te profiteren? Renske Leijten (SP) mikt op een noordelijke en een zuidelijke euro, Hans Vijlbrief (D66) vraagt geduld: eurolanden moet meer naar elkaar toe groeien. -
Sinterklaascomité is discussie over Zwarte Piet spuugzat: ‘Wij kunnen het niet meer goed doen’
In samenwerking met indebuurt Vlaardingen