Volledig scherm
De kruising op de tekeningen. © RV

Zorgen over opstoppingen Hoekse Lijn blijven: specialisten kijken naar oplossingen

Krijgen de Hoekenezen dan tóch hun tunnel aan het einde van de Hoekse Lijn? Vast staat dat de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils (D66) oplossingen zoekt om een zomers verkeersinfarct te voorkomen.

Centraal staat het punt op de Strandweg waar het verlengde metrospoor het asfalt zal kruisen. In de plannen gebeurt dat gelijkvloers, waardoor het wegverkeer achter spoorbomen moet wachten op de metro. Bewoners vinden dat niks: zij vrezen ongelukken en willen een tunnel.

De Rotterdamse gemeenteraad achtte dat begin 2017 te duur. Volgens toenmalig verkeerswethouder Pex Langenberg (D66) zou een tunnel 19,1 miljoen euro kosten. De Raad van State achtte een tunnel eveneens niet noodzakelijk. Daarmee leek de kous af.

Terughoudend

Tot de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) eind vorig jaar opriep tot terughoudendheid ten opzichte van gelijkvloerse kruisingen. Voor de Hoekenezen was dit reden de strijd met de gemeente opnieuw aan te gaan.

Quote

We hebben al een overschrij­ding van 90 miljoen euro

Arjan van Gils

De kritiek heeft wethouder Van Gils bereikt. Hij zegt met name bezorgd te zijn over opstoppingen bij de overgang. Specialisten kijken naar oplossingen, benadrukt hij. Een tunnel bouwen ligt niet per se voor de hand. ,,Dat zou een meer dan aanzienlijke overschrijding van het budget betekenen. En we hebben al een overschrijding van 90 miljoen euro."

Camera's zouden een optie kunnen zijn. Die moeten voorkomen dat ongeduldige weggebruikers te vroeg oversteken en voor ongelukken zorgen. 'Zeer binnenkort' komt Van Gils met uitsluitsel.

In samenwerking met indebuurt Vlaardingen