Dit zijn de vier eigenschappen van een goede leider: ‘In coronacrisis komt de ware aard boven’
Een goede werkgever zijn in coronatijd, hoe doe je dat? Er zijn genoeg voorbeelden van leiders die het niet zo slim aanpakken en medewerkers juist demotiveren. Gian Kerstges, trainer en schrijver, bestudeerde succesvolle managers en verklapt hun geheimen.
Delen per e-mail
Gian Kerstges bestudeerde drie jaar lang het gedrag van succesvolle managers in alle hoeken van de arbeidsmarkt. Hij ging bij tientallen leiders langs in het bedrijfsleven maar ook bij politici en coaches op sportvelden. Daar ontdekte hij dat succesvolle managers vier dingen gemeen hebben en daar schreef hij een boek over: De Moedige Manager.
1. Eerst reflecteren
Momenteel wordt het werkgevers extra moeilijk gemaakt om een goede leider te zijn. Op veel veranderingen die door de coronacrisis ontstaan, hebben ze als manager geen invloed en dat veroorzaakt veel stress. ,,Vanuit biologische reflexen besluiten we om terug te vechten, te vluchten of niets te doen, te bevriezen.’’
Succesvolle leiders staan eerst even stil om te reflecteren in crisistijd, de eerste eigenschap die ze gemeen hebben. Ze bekijken de boel vanaf een afstandje en onderzoeken wat werknemers nodig hebben. Zo voorkomen ze dat ze direct in de actiestand schieten en gaan handelen vanuit reflexen. ,,Wat je nu ziet gebeuren, is dat veel leiders direct nog harder gaan werken, vergaderen en brandjes gaan blussen. Wat dat betreft is deze crisis een prima examen voor goed leiderschap.”
Deze crisis is een prima examen voor goed leiderschap
Sommige werkgevers kijken alle thuiswerkers op de vingers om toch controle te houden over de situatie. ,,Die werknemers worden aangetast in hun gevoel van veiligheid.” Medewerkers moeten niet het idee hebben dat ze afgestraft kunnen worden, zegt Kerstges. ,,Als je mensen zich onveilig blijven voelen, dan zijn ze niet meer gemotiveerd en gaat je bedrijf misschien uiteindelijk toch over de kop. Het scenario waar je in de eerste plaats zo bang voor bent.”
2. Zorg voor veilig gevoel
Een aantal werkgevers wonden er geen doekjes om en kondigden direct ontslagen aan. ,,De vraag is: moet je wel beginnen met die conclusie direct na het uitbreken van een crisis?” Dreigen met ontslag raakt ons volgens Kerstges ten diepste in het gevoel van onveiligheid. ,,Een baan biedt mensen zekerheid, door met ontslag te dreigen zet je alles op losse schroeven.”
Als voorbeeld noemt hij John de Mol die al in maart een duidelijke reflex liet zien: hij kondigde abrupt een grootscheepse ontslagronde aan. Kerstges verbaast zich ook over de KLM-managers die serieus nadenken over grote bonussen. ,,Mensen met de duurste stropdassen kiezen als eerste voor zichzelf. Ze kijken als eerste naar hun imago en portemonnee. De ware aard van dit soort leiders komt naar boven drijven in tijden als deze.”
In de politiek ziet hij enkele leiders juist hun beste beentje voor zetten. Zoals premier Jacinda Ardern van Nieuw-Zeeland. ,,Ze durft andere keuzes te maken dan je verwacht en weet mensen aan zich te binden.” Ook onze eigen premier Mark Rutte doet het momenteel goed, vindt Kerstges. ,,Hij heeft mij geraakt met een van zijn optredens, de emoties waren voelbaar. Op dat moment had hij gewoon je buurman kunnen zijn die dezelfde problemen heeft als jij. Zo creëert hij voor mij een vorm van veiligheid waardoor ik geloof in wat hij zegt.’’
3. Wees open en eerlijk
Werkgevers moeten niet bang zijn om hun eigen emoties te tonen. Alle succesvolle managers die Kerstges bestudeerde, durven open te zijn. ,,Deel dat je je zorgen maakt en nodig collega’s uit om ook hun emoties te uiten en om mee te zoeken naar een nieuwe weg.”
Het kan zijn dat je bedrijf omvalt door de crisis, maar neem niet te vroeg of te laat het besluit om zonder overleg 100 banen te schrappen. Dan ben je het vertrouwen voorgoed kwijt. ,,Vertel gewoon eerlijk dat je je afvraagt of het bedrijf in de huidige vorm nog kan blijven bestaan. Mensen zijn niet achterlijk en zien ook heus wel dat het niet goed gaat met het bedrijf.”
Mensen zijn niet achterlijk en zien ook heus wel dat het niet goed gaat met het bedrijf
Een goede leider blijft altijd in verbinding met zijn kompas, de missie die hij gesteld heeft voor het bedrijf. Dus moet er gekeken worden welke (moeilijke) beslissingen nodig zijn. ,,Dat kan betekenen dat je moet snijden in het bedrijf of dat het personeel misschien een maand salaris moet inleveren. Zo’n initiatief kan ook vanuit de mensen zelf komen, als je maar open en eerlijk bent als manager. Dan zijn werknemers veel eerder geneigd om een stapje meer te zetten voor hun baas en dan kom je als bedrijf misschien wel beter uit een crisis.’’
4. Durf dingen te proberen
Kerstges ziet veel managers het goede voorbeeld geven in de coronacrisis. Zij durven de praktijk als trainingsveld te gebruiken en een andere aanpak te proberen (de vierde eigenschap van succesvolle leiders). ,,In de techniek gebeuren mooie dingen, autofabrikanten die besluiten om in plaats van auto’s beschermingsmiddelen besluiten te maken. Die managers zeggen: we hebben de machines, dus waarom zouden we niet meer voor de samenleving doen.”
Vaak is dat ook een manier om de boel overeind te houden, maar daar is volgens Kerstges absoluut niets mis mee. ,,Een kapitein op een schip moet soms ook een andere route nemen om een storm te omzeilen. Alleen moet je dat wel communiceren en mensen mee laten denken over de koerswijziging.”
Premier Rutte vertelt over de coronamaatregelen die nu nog nodig zijn:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Nick (57) over zijn energierekening: ‘Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Nick de Graaf (57) uit Alphen aan den Rijn. -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd. -
Zit je in de put? Vijf tips om je dag op te vrolijken
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: één ding om naar uit te kijken. -
PREMIUMGeld & Geluk
Martin en Kirsten kochten van hun spaargeld een waterontharder van 2500 euro
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Kirsten en Martin zijn nog dertien jaar bezig met het afbetalen van hun studieschuld. Grote uitgaves doen ze van hun spaargeld.
-
Werknemers Twitter mogen zo lang thuis blijven werken als ze willen, zegt ceo
Vanwege de coronacrisis werkt personeel wereldwijd thuis. Maar ook als het weer veilig is om de deur uit te gaan, hoeven medewerkers van Twitter zich niet meer te melden op kantoor. Het is aan het personeel zelf of ze terug willen keren naar de werkplek of niet, aldus ceo Jack Dorsey. -
PREMIUMInterview
Dit ondernemerskoppel werd groot met make-overs van Paleis Soestdijk en Westergasfabriek
Maya Meijer-Bergmans (75) gaf met haar man Ton Meijer enkele bekende monumentale plekken in Nederland een make-over, waaronder Paleis Soestdijk en de gebouwen rond de Westergasfabriek in Amsterdam. De gebouwen van de Westergas heeft het echtpaar uit Wassenaar, eigenaar van de MeyerBergman Erfgoed Groep, drie jaar geleden verkocht. Maar met name Maya bemoeit zich nog wel met de exploitatie. -
Transportbedrijf ontslaat onterecht medewerkster die bang was voor corona: 34.000 euro schadevergoeding
Een transportbedrijf uit Spijkenisse heeft een medewerkster die bang was voor corona op de werkvloer ten onrechte ontslagen. De werkgever liet volgens de rechter het conflict bewust escaleren en moet haar daarom nu ruim 34.000 euro betalen.