Een eigen bedrijf beginnen? Niet twijfelen, maar gaan
Een eigen bedrijf oprichten, dat is moeilijk en ook best wel spannend. Zeker als je jong bent. Toch? Niet voor deze twee ondernemers. Zij geloofden in hun idee en gingen ervoor. Nu staan ze in de finale van de FunX Media Business Award, een prijs voor jonge ondernemers.
Delen per e-mail
Wesley Dos Santos (27), schoenenmerk Diversité Footwear
Hoe Wesley een eigen bedrijf startte? Met een beetje hulp van Google. ,,Ja, dat is gewoon te vinden op internet, ‘How to start your own shoe company’.’’
Samen met een vriend begon hij 3,5 jaar geleden Diversité Footwear. ,,Al van jongs af aan ben ik gek op schoenen. Aan een mooi paar besteedde ik zo 300 euro, toch wel veel geld. Toen bedacht ik me, wat als ik ze nou zelf zou laten maken? Veel van de schoenen die ik mooi vind, bleken gemaakt in Portugal. Ik besloot fabrieken daar een mailtje te sturen, in de hoop dat ze ons konden helpen.’’
Uiteindelijk vonden ze een fabrikant die met de jongens in zee wilde. ,,Ik merkte dat ze een beetje twijfelden vanwege onze leeftijd: ze zagen een stel young boys die wel even een schoenenmerk gingen beginnen. Maar we hebben ze laten zien dat het niet alleen praatjes waren.’’
Van hun spaargeld konden ze de eerste 300 paar schoenen laten maken, met een bijzonder ontwerp. ,,Als eerbetoon aan onze stad, Rotterdam, hebben we het motief van de Erasmusbrug terug laten komen in die eerste schoenen.’’
Met de eerste collectie kwam ook de eerste tegenslag. ,,90 paren bleken zo beschadigd dat ze niet te verkopen waren, daar bleven we dus mee zitten. Gelukkig konden we toch verder. Inmiddels hebben we een winkel in Delfshaven, dezelfde buurt waar we zijn opgegroeid. We laten zien dat je kan bereiken wat je wil, ongeacht waar je vandaan komt.’’
Naast zijn bedrijf heeft Wesley nu nog een baan voor drie dagen. ,,Maar ik zou liever alleen ondernemer zijn. Ik zie dit niet als werk, maar als iets leuks. Dat helpt ook om andere dingen ervoor opzij te zetten. Ik wil soms ook wel voetbal kijken, maar dan kies ik er toch voor om nog even aan het bedrijf te gaan zitten.’’
Met zijn bedrijf hoopt hij anderen te inspireren. ,,We geven bijvoorbeeld ook workshops op hogescholen. Veel mensen hebben een idee voor een eigen bedrijf, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Het is echt super dat wij daarbij kunnen helpen.’’
Zakaria Benhammou (29), snack Sucukandel
Het snackbedrijf van Zakaria en zijn compagnon ontstond vanuit een gemis. ,,Ons hele leven in Nederland aten we al halal frikandellen en kipcorns, maar misten nog een etnische snack. Ik ben zelf Marokkaans, maar hij is Turks. Zo kwamen we op het idee om de Turkse worst sucuk met de frikandel te kruisen.
Bij een productiebedrijf voor halalfrikandellen testten de heren recepten uit. ,,Een fabrikant van sucukworsten was zo gul om ons de formule van zijn kruidenmengsel te geven. We waren wel even bezig om het recept precies goed te krijgen. De worst is namelijk best pittig, niet iedereen kan dat aan. De sucukandel moest de smaak toegankelijk maken voor iedereen.’’
Een jaar later heeft hij een patent op de snack en wordt de sucukandel in snackbars en Turkse winkels verkocht. ,,Door ons eigen succes zijn we wel tegen een logistiek probleem aangelopen. We kunnen zelf niet heel Nederland voorzien. Maar daarvoor zijn we nu een samenwerking aangegaan met een andere partij.’’
Hoe ervaart hij het jonge ondernemerschap? ,,Zo jong vind ik mezelf niet hoor. Maar het is vallen en opstaan. Je loopt altijd tegen dingen aan die je van tevoren niet had zien aankomen. Maar dan is het een kwestie van niet opgeven. Ik geloof in ons product’’ zegt hij. ,,Als ik mensen vertel wat ik doe, snappen ze het vaak even niet. Ze denken dat ik bedoel dat ik een snackbar heb. Dan bellen ze me een dag later, om te vertellen dat ze de sucukandel geproefd hebben en hem heerlijk vinden. Dat is mooi.’’
Heeft Zakaria nog een tip voor wie ook een bedrijf wil beginnen? ,,Laat je niet ontmoedigen door anderen en neem het risico. Ik ben namelijk zo blij dat ik het heb gedaan. Het heeft me ook veel stress gegeven, maar nu pluk ik de vruchten ervan. Heb je een idee? Ik zeg gaan.’’
Wesley en Zakaria staan op 12 april in de finale van de FunX Media Business Award, een prijs voor jonge ondernemers. Vijf finalisten nemen het tegen elkaar op en pitchen hun onderneming aan een vakjury. De winnaar krijgt een reclamecampagne ter waarde van 7.500 euro op jongerenzender NPO FunX. De FMBA is in het leven geroepen om jonge ondernemers (18-35 jaar) een platform te bieden.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUM
Ruud opent een ijssalon in coronatijd: ‘Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten’
Ruud de Weert blijft de toekomst rooskleurig inzien, ondanks alle coronabeperkingen. De Weert is eigenaar van restaurant Bij de Pastorij in de Raadhuisstraat in Hoogerheide. Zijn restaurant is, net als alle andere horecazaken, door corona al maanden dicht. Toch ziet hij de toekomst nog steeds rooskleurig tegemoet en gaat hij uitbreiden. Met ingang van 1 april van dit jaar, begint hij in een pand naast zijn restaurant een ijssalon. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
4-urige werkweek
'Mijn tip aan elke ondernemer: dingen die je niet goed kan, besteed het uit'
Het boek The 4-Hour Workweek is een ware bestseller met 2 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. Een werkweek van 4 uur, dat willen we allemaal wel. Wij waren nieuwsgierig: wie is het gelukt? Hoe doe je het? Aflevering 8: Peet Witzel (27). -
Met je partner aan het thuiswerken? Zo blijft het gezellig
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: geweldloos communiceren.
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Zij stuitten op een gat in de markt en werden per ongeluk ondernemer
Wat is er mooier dan geld verdienen met je hobby of uitvinding? Deze drie ondernemers hadden een gewone baan, tot ze toevallig een gat in de markt ontdekten. -
PREMIUM
In 2017 kwam ze naar Nederland, nu is Iman (23) de eerste vrouw met hoofddoek in Rode Kruis-campagne
Iman (23) is de eerste vrouw met een hoofddoek die in een campagne van het Nederlandse Rode Kruis een hoofdrol te pakken heeft. En wie haar cv bekijkt, kan niet anders dan respect hebben voor de jonge vrouw uit Stolwijk.