Gegijzelde zeelieden wanhopig: ‘We mogen niet weg uit Rotterdamse haven en krijgen geen loon’

VideoAl bijna elf maanden liggen twee olietankers aan de ketting in de Rotterdamse Waalhaven. Door een beslaglegging kan de bemanning uit Georgië en Rusland geen kant op en wordt nu zelfs gegijzeld door het Rotterdamse Havenbedrijf. ,,Een schending van de mensenrechten.”

24 reacties

  • H. Velleman

    2 maanden geleden
    "Ach, wat zielig" advocaten praatje: Nederland betaalt toch wel weer.
  • Willem Duyvis

    2 maanden geleden
    Lijkt een geval van het schenden van de mensenrechten, dus onbegrijpelijk dat het R'dam havenbedrijf zich hier schuldig aan maakt. De bemanning is geen eigenaar van deze schepen en kan er ook niets aan doen dat de reder / eigenaar de boel belazerd heeft! Dus deze mensen als mensen behandelen en nu van de schepen halen, ze een fatsoenlijke maaltijd geven, nachtje hotel en het eerste beste vliegtuig naar huis met een pakket kaas en onze excuses!
  • Anoniem

    2 maanden geleden
    Voor alle betweters hier, het is niet de verantwoordelijkheid van het havenbedrijf om deze mensen naar huis te krijgen, die ligt toch echt bij de eigenaren van het schip. Het havenbedrijf mag eisen dat er een adequate bemanning aan boord is/blijft om het schip te onderhouden. Hoe vervelend en naar dit voor de bemanning ook is, het blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaren. Martijn Slob
  • J Zeeman

    2 maanden geleden
    @A.J. Groen en anderen: Minimale bemanning is vastgelegd in het "Safe Manning Certificate" wat elk schip heeft. Dit geldt alleen als de schepen varen. Veilig afgemeerd in een haven zou 1 wachtsman voldoende zijn. In bijvoorbeeld Egypte liggen er ook schepen aan de ketting met slechts 1 resterend bemanningslid aan boord.
  • Vis

    2 maanden geleden
    Havenbedrijf staat in zijn recht. Situatie t.o.v. bemanning is enkel aan te rekenen aan eigenaren en/of management. Bemanningsleden extra bonus geven als schip onder de hamer is gegaan.