Groot deel millennials wil binnen twee jaar op zoek naar ander werk
Er is al heel wat geschreven over millennials. Nu blijkt dat een groot deel van hen ook van plan is om binnen twee jaar te veranderen van baan.
Liesbeth De Corte
Millennials zijn blijkbaar niet echt loyale werknemers. Maar liefst 43 procent wil binnen twee jaar solliciteren voor een andere baan. Amper 28 procent hoopt nog vijf jaar aan de slag te zijn bij de huidige werkgever. Dat blijkt uit een rondvraag van consultancybedrijf Deloitte bij 10.455 mensen uit 36 landen. Alle ondervraagden zijn zogenoemde millennials, ze zijn met andere woorden geboren tussen 1983 en 1994.
Je zou verwachten dat ze kiezen voor een carrièrewending omdat ze meer willen verdienen, maar niets is minder waar, schrijft Het Laatste Nieuws. Veel andere factoren spelen een belangrijke rol. Zo hebben millennials die werken voor grote, private organisaties steeds minder vertrouwen in de ethiek van het bedrijf. Tegelijkertijd hebben steeds meer mensen een donkerbruin vermoeden dat hun werkgevers enkel en alleen denken aan hun eigen agenda en centen verdienen, en maar weinig rekening houden met de maatschappij in het algemeen. Meer dan de helft denkt dat winst draaien de eerste prioriteit is.
Veel jonge werknemers hebben het gevoel dat het bedrijf te veel focust op z’n eigen agenda
Punit Renjen, ceo Deloitte Global
Dit suggereert dat millennials het liefst van al willen werken voor een organisatie waar de samenleving bij gebaat is. Een werknemer belonen met een hoger loon betekent dus niet per se dat ie ook langer aan de slag zal blijven.
Wake-up call voor ceo's
,,De resultaten tonen aan dat sociale, technologische en geopolitieke veranderingen een belangrijke impact hebben op de millennials kijk op de werkvloer. Laat dit een wake-up call zijn voor alle ceo’s”, reageert Punit Renjen, ceo van Deloitte Global. ,,Veel jonge werknemers hebben het gevoel dat het bedrijf veel te veel focust op z’n eigen agenda, zonder een steentje bij te dragen aan de samenleving. Organisaties moeten daarom overwegen hoe ze een positieve invloed kunnen uitoefenen op de samenleving. Als ze het vertrouwen en de loyaliteit van millennials willen winnen, houden ze ook best rekening met zaken als diversiteit en flexibiliteit.”
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.