Jack Ma (Alibaba): je hebt vrouwen nodig, of je komt er niet
Oprichter Jack Ma legt het succes achter de Chinese internetgigant Alibaba uit: leren van mislukkingen, je een doel stellen dat je binnen tien jaar wil bereiken. En veel vrouwen in je organisatie.
Delen per e-mail
Jack Ma, de legendarische oprichter van de Chinese internetgigant Alibaba, is op het Wereld Economisch Forum in Davos dat nu plaatsvindt. Ma sprak in twee publieke sessies over zijn business, maar ook over zichzelf, wat resulteerde in een intrigerende mengeling van no-nonsense, positivisme en Chinese filosofie. De Belgische zakenkrant De Tijd was erbij.
Toekomst
Ma begon met uit te leggen waarom e-commerce volgens hem de toekomst blijft. ,,De voorbije jaren waren grote delen van de wereld slecht verbonden met het internet en uitgerust met slechte wegen, en waren de online betalingssystemen onbetrouwbaar. En toch nam e-commerce een hoge vlucht. Stel je voor wat we de komende 20 jaar kunnen doen met blockchain en een betrouwbaar betalings- en logistiek systeem."
In een sfeer van een dreigende handelsoorlogen, wierp Ma zich op als een voorvechter van internationale handel. ,,Wanneer handel stopt, begint oorlog", zei hij. ,,Gebruik handel niet als een wapen. Je bombardeert de beschaving. Je beschadigt jonge mensen."
Groeipijnen
Hij gaf toe dat globalisering wel degelijk schade veroorzaakt en verzet oproept. ,,Maar globalisering is een baby. Het kind heeft groeipijnen. Je moet het daarom niet doden, maar helpen opgroeien. Het is de verantwoordelijkheid van onze generatie, met betere technologie en betere kennis, om globalisering beter te maken."
,,Maak je je zorgen? Globalisering komt. Maak je je geen zorgen? Globalisering komt evengoed. Je moet jezelf veranderen", zei hij.
Er waren ooit 24 kandidaten voor 23 jobs en ik werd geweigerd. Maar ik heb me nooit een mislukkeling gevoeld
Hij legde uit hoe het voor hem begon. ,,Ik ben destijds voor 30 jobs geweigerd. Er waren ooit 24 kandidaten voor 23 jobs en ik werd geweigerd. Maar ik heb me nooit een mislukkeling gevoeld. Ieder probleem is een voordeel gebleken."
Rijk
Alibaba is ontstaan als een zijsprong in Ma’s leven. Toen hij als docent aan de universiteit werkte, wilde hij een betere leraar worden. Daarom wilde hij tien jaar ervaring opdoen in het zakenleven. ,,Het was nooit de bedoeling rijk of succesvol te worden, maar plotseling waren we het. Na vele mislukkingen."
,,Wil je succes? Leer van de mislukkingen van anderen. Niet zozeer om ze te vermijden, maar om te zien hoe je ermee omgaat. Als ik ooit een businessboek schrijf, zal het heten: ‘Alibaba’s 1001 vergissingen’. Het gaat niet om wat je bereikt. Het gaat om wat je in je zware dagen doet."
Vrouwen stellen vaker de klant centraal, wat onze prioriteit is
Ma gaf nog een andere reden voor het succes van Alibaba: vrouwen. ,,49 procent van de collega’s zijn vrouwen. Ze zijn cruciaal voor ons groeiverhaal. We zijn een dienstenbedrijf en daarvoor heb je een dienstenhart nodig. Vrouwen zijn daar beter in. In de vorige eeuw moest je concurreren met spieren, nu met je hersenen. Je hebt in je bedrijf veel vrouwen nodig of je komt er niet. Ze stellen vaker de klant centraal, wat onze prioriteit is. Een mannenbastion kan niet blijven groeien."
Tien jaar
Een laatste geheim achter het succes van Alibaba? Je een doel binnen tien jaar stellen, zei Ma. Het gevolg is echter dat je niet geliefd bent als CEO. ,,Als iedereen ongelukkig is, moet je op het geluk wijzen. Als iedereen gelukkig loopt, moet je op het ongeluk wijzen."
Tot slot gaf Ma nog wat carrièreadvies mee. ,,Ben je een twintiger, leer dan een goede job in een degelijk bedrijf. Ben je een dertiger, probeer iets voor jezelf, want je hebt nog de kans om te falen en weer recht te krabbelen. Ben je een veertiger, doe dan waar je goed in bent. Ben je een vijftiger, help dan de jongere generatie op te leiden. Ben je een zestiger, probeer dan veel tijd met je kleinkinderen te spenderen."
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo houdt je menstruatie je niet meer tegen op je werk
Het werkritme van negen tot vijf, vijf dagen per week, past dat eigenlijk wel bij ons natuurlijke ritme? Volgens deze twee experts zijn we productiever als we beter leren luisteren naar onze persoonlijke cyclus. De menstruatiecyclus, bijvoorbeeld. -
Tip van de Baas
Carrière maken? Begin in het callcenter, zegt de baas van Corendon
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van reisorganisatie Corendon. -
Tip van de Baas
Topman Coca-Cola: 'Ik ben altijd blij met mensen die actief meedenken'
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Jaap Wassink, topman van Coca-Cola Nederland. -
Waarom je eens met je collega’s zou moeten schilderen, koken of fotograferen
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je sociaal contact met collega’s als zoveel mogelijk thuiswerken de norm is? Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Deze week: deel je talent. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen.
-
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Tip van de Baas
Pak je kansen en wees jezelf, zegt de baas van Corendon
Wie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van reisorganisatie Corendon. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa.