Last van de buren? Zo overtuig je ze om wél naar je te luisteren
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: informatie als anker
Delen per e-mail
Vandaag kon ik me maar slecht concentreren en het feit dat het trapveldje tegenover mijn huis tegenwoordig een buitensportschool is geworden hielp niet. Muziek en geschreeuw dreunden door de muren en ik besloot er iets van te gaan zeggen. Of het wat zachter kon, zo vroeg ik de enthousiast springende sportinstructeur. Ze keek me aan of ik gek was, maar zette de muziek wel zachter. Een heel klein tikje.
Houvast
Dom van me, dacht ik terwijl ik afdroop. Ik had haar moeten vragen of ze de muziek úit kon zetten. Wanneer we op een aanbod reageren, dan zoeken we namelijk naar informatie voor een houvast. En een openingsbod geeft die informatie. Denk aan een vraagprijs voor een huis of op Marktplaats. Je kan over die prijs nadenken en dan beslissen of je meer of minder wil bieden. Maar we zullen er onbewust nooit erg ver van afwijken. De informatie dient als een anker, je kan er nog zoveel over nadenken, maar je kan nooit ver wegdrijven.
Zo was er eens een experiment met een supermarktaanbieding van blikken soep, ‘nu met 10 procent korting’. De klanten zagen zo’n aanbieding wel zitten, altijd handig, en kochten er drie of vier. Zoveel passen er wel in de voorraadkast. Stond er echter een bordje bij met ‘maximaal twaalf blikken per persoon’, dan besloten mensen ineens om er zeven te kopen. Twee keer zoveel! Alleen maar omdat ze nadachten over die twaalf blikken en daar hun beslissing op baseerden.
Allerlaagste bod
Vraagt iemand of je de muziek uit kan zetten of of je 1000 euro overhebt voor een oude computer, maar wil je voorkomen dat je beïnvloed wordt door dit ankereffect? Je hebt drie opties. Vind je het openingsbod echt belachelijk? Veeg het dan van tafel en zeg dat je een ander, serieuzer, bod wil. Is het een prima voorstel, maar wil je voorkomen dat je eraan blijft kleven, bedenk dan twee redenen waarom het bod niet goed is. Of probeer te beredeneren wat het allerlaagste bod zou zijn wat je tegenstander aan zou nemen.
Wil je zelf loonsverhoging of dat je puber een paar dagen per week kookt? Zet dan juist lekker hoog in. Grote kans dat de ander er niet heel ver onder gaat zitten. Of boos wegloopt, dus niet overdrijven.
Meer weten over onze hersenen op het werk? Chantal van der Leest is ook auteur van het boek Ons feilbare denken op het werk: over denkfouten op de werkvloer (2018).
Heb jij een uitzonderlijk (muzikaal) gehoor? Dat test je zo:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Met deze hulpmiddelen voorkom je rug- en nekpijn bij het thuiswerken
Wie geen kamer over heeft om een thuiskantoor in te richten, kan met een bureauverhoger van een gewone tafel een verantwoorde werkplek maken. Na het werk zet je ’m eenvoudig opzij. -
Waarom je het níet erg gaat vinden als een robot je baan overneemt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: robots en de toekomst van ons werk -
‘Onze dochter was de redding voor de postnatale depressie van mijn vrouw’
Blijdschap, dankbaarheid trots: een nieuwe baby staat meestal synoniem aan een blije ervaring. Maar wat als jouw partner dat anders ervaart? Angst en somberheid horen ook bij het moederschap, maar daar praten we liever niet over. -
PREMIUM
Rico Verhoeven gaat de strijd aan met werkloosheid
Kickbokser Rico Verhoeven krijgt al jaren veel persoonlijke berichten van fans. Op Instagram alleen al heeft hij 1,7 miljoen volgers. De verhalen van mensen die hun baan of onderneming kwijtraakten, inspireerden hem om heelnederlandwerkt.nl op te richten. De site is vanaf vandaag live. -
Waarom we onze kop in het zand steken als het moeilijk wordt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het negeren van narigheid.
-
Nieuw initiatief gaat nepnieuws bestrijden met actuele feitenchecks
Nederlanders kunnen vanaf donderdag op één plek terecht voor actuele feitenchecks op het nieuws, bijvoorbeeld op het gebied van corona. De nieuwe The Fact Club is een initiatief van Vereniging De Publieke Zaak en de Universiteit Leiden. -
Nooit een studie afgemaakt, toch succesvol: 'Men vraagt eerder naar je laatste baan dan naar je diploma’
Elk jaar verlaten duizenden jongeren hun mbo-, hbo- of wo-studie zonder diploma op zak. Wat zijn de gevolgen voor de baankansen op de lange termijn: is het zonder diploma lastiger een (goedbetaalde) baan te vinden? -
Een op de zes vreest niet geschikt te zijn voor baan van de toekomst
Sommige banen van nu bestonden twintig jaar geleden nog niet. En grote kans dat andere functies over twintig jaar niet meer bestaan. Zijn we daarop voorbereid? Een op de zes Nederlanders denkt van niet en is bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op de arbeidsmarkt.