Ondernemers kunnen nu klanten benaderen via WhatsApp
Berichtenverstuurgigant WhatsApp lanceerde eind vorige maand het nieuwe WhatsApp Business. Daarmee wil het ondernemers helpen om makkelijker contacten te onderhouden met klanten.
De nieuwe zakenvariant van WhatsApp moet dé financiële melkkoe van de communicatiedienst worden. Het bedrijf dat minder dan tien jaar geleden door ondernemer Jan Koum werd gestart, staat bekend om zijn problematische verdienmodel, schrijft De Ondernemer. De lancering van de business-app moet daar verandering in brengen. In eerste instantie is de dienst gratis te downloaden in de Play Store. Wanneer, en op welke manier, ervoor betaald moet worden in de toekomst is nog niet bekend.
Digitale receptiebalie
Volgens Matt Idema, CCO bij WhatsApp, merkten ze dat ondernemers behoefte hadden aan efficiëntere manieren om met klanten te communiceren, zo zei hij tegen persbureau Reuters. WhatsApp Business moet de digitale receptiebalie van je bedrijf worden: dé plek om naar toe te gaan met een vraag als (potentiële) klant, opdrachtgever, leverancier of ieder ander van buiten je organisatie.
Concreet zal het erop neerkomen dat bedrijven straks berichten binnenkrijgen zoals nu gebeurt via de mail of online chatprogramma's. Deze gesprekken kunnen ondernemers van labels voorzien, daarmee is het mogelijk om klanten onder te verdelen in inhoudelijke categorieën (bijv. lead, groei, klacht). Het is nog niet aangekondigd dat één account op meerdere apparaten te gebruiken is. Wat wél kan is het naast elkaar gebruiken van ‘gewone’ WhatApp en WhatsApp Business.
Consumenten moeten aangeven dat ze akkoord zijn dat ze berichten ontvangen via het platform.
Standaard begroeting
De app - die vooralsnog niet voor iOS te downloaden is - biedt enkele voordelen die inspelen op de rol van digitale receptie. Zo kun je een standaard begroeting instellen en kun je een out of office-tekst instellen, zoals je dat nu instelt op je mail-account als je een dag vrij bent.
Alle zakelijke accounts krijgen een overzichtspagina zoals je die nu ook in Google Maps hebt. Daarin kunnen bedrijven aangeven onder welke branche hun bedrijf valt, openingstijden, e-mailadres en website.Overigens hoeven klanten niet bang te zijn, dat ondernemers WhatsApp Business gaan gebruiken als een straatflyeraar die iedereen foldertjes in de handen duwt. Consumenten moeten via een 'opt in' aangeven dat ze akkoord zijn met berichten via het platform.
Op microblog Twitter zijn de blauwe vinkjes al jaren een bekend gegeven. Daarmee wordt aangegeven dat een account geverifieerd is. Bij WhatsApp Business is het zo ingericht dat gebruikers altijd een melding krijgen dat er een bedrijfsaccount wordt gebruikt. Ook kun ondernemers laten verifiëren de account bij hun bedrijf hoort.
KLM
Het eerste bedrijf met zo’n geverifieerd account is KLM. Een interessante keuze, aangezien de luchtvaartmaatschappij absoluut niet binnen de mkb-doelgroep van WhatsApp Business valt. In onderstaande video zie je de ervaringen van KLM.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Gezond op de Zaak
'Eén mail haalt je 25 minuten uit je concentratie'
Werken kan behoorlijk ongezond zijn. Wat klopt er van alle beweringen over gezond werken? Vandaag: mail is levensgevaarlijk voor je concentratie. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Emoticons in zakenmails, doen of niet?
'Ha Pieter, wil jij dit rapport even lezen voor ik 'm opstuur? Thanks :)' Emoticons en emoji zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie. Ook op de werkvloer raken ze in zwang. Maar is dat wel zo handig?
-
Dit moet je weten als je via de mail een sollicitatie verstuurt
Op zoek naar een nieuwe baan? Denk na over het tijdstip waarop je je sollicitatiemails verstuurt. Mails die vroeg op de dag binnenkomen, maken volgens onderzoek meer kans om gelezen te worden. -
PREMIUM
Marije (35) verkiest het boerenbestaan boven alles: ‘Ik ben hier op mijn plek’
Vraag de 35-jarige Marije Klever of het makkelijk is om boer te worden in Nederland, en ze antwoord volmondig ‘nee’. Strenge regels, iedere dag werken en hoge kosten maken het een lastig bestaan. Toch hoopt ze dit de rest van haar leven te doen. ,,Mensen moeten drie keer per dag eten, ik ben trots dat ik bij mag dragen aan de voedselproductie.” -
PREMIUM
Mag je werkgever loon inhouden als je je ziek meldt? Dit zijn de regels voor ziekteverzuim
Corona, verkouden of een gebroken been. De ene dag voel je je kiplekker, en een dag later zit je ziek thuis. Wat zijn de rechten van werknemer en werkgever op het gebied van ziekteverzuim? Experts beantwoorden vijf veelgestelde vragen over ziekteverzuim.