Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Getty Images

Opdrachtgevers die facturen niet betalen: ‘Ze slaan gerust jouw betalingstermijn in de wind’

Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: onbetaalde facturen.

28 reacties

  • Rob Maas

    2 maanden geleden
    2 bedragen op je factuur zetten, 1 als er binnen 14 dagen wordt betaald en het duurdere bedrag als er tussen 14 en 30 dagen wordt betaald. Stuur directe betaallink met de factuur mee. Buffer opbouwen voor die enkele keer dat het mis gaat, incassobureau als allerlaatste optie. AOV wel afsluiten want als je ziek wordt weet je nooit hoe lang het herstel kan duren en een buffer van een ton is dan zo opgegeten, als je geen AOV kan betalen ga dan bij iemand in dienst werken.
  • Gert Verschoor

    2 maanden geleden
    Contractueel afspreken 5% te veel rekenen en dit terugbetalen over alle facturen binnen 30 dagen betaald zijn in (kalender)jaar regeling vervalt bij contractbreuk / tussentijdse opzegging. Acte v cessie standaard in je contract doen en naar belastingdienst sturen. Even flink werken echt aan de bak buffertje op bouwen.
  • J Diepeveen

    2 maanden geleden
    Deurwaarder inzetten, beter een klant verliezen dan je geld en dan in je netwerk rondbazuinen dat de klant onbetrouwbaar is.
  • M. Ronald Markant

    2 maanden geleden
    @S Schat, u suggereert zonder enige aanleiding dat het bedrijf(je) iets fout gedaan heeft. Sommige klanten (ervaring: vooral overheden) betalen standaard te laat. Dan kunt u wel ‘heel slim’ roepen dat de ZZP’er een buffer moet hebben, maar als je klanten steeds te laat betalen dan is dat best lastig. Een klant laten vallen doe je ook niet zomaar. Niet als BV, CV, NV of ZZP ondernemer.
  • Jaap Spruitenburg

    2 maanden geleden
    Een hoop mensen lijken vergeten te zijn dat ZZP'er zijn niet per definitie de keuze is geweest van een hoop zelfstandigen. Ondernemers wilden na de crisis vaak het risico minimaliseren en bovenal geen tijd verspelen, want 'tijd is geld' is het adagium. Het verneukeratieve aan deze situatie is dat ze geen enkele urgentie voelen om te betalen omdat het ze niet interesseert dat het iemand zijn levensbasis aantast. En nu betalen digitaal gaat hebben bedrijven geen enkel excuus meer niet te voldoen.
  1. ‘Als vrouw loop je nog steeds bijna een maandsalaris mis voor hetzelfde werk’
    loonkloof

    ‘Als vrouw loop je nog steeds bijna een maandsala­ris mis voor hetzelfde werk’

    Econoom Sophie van Gool zegt het in haar boek Waarom vrouwen minder verdienen recht voor zijn raap: mannen verdienen en bezitten véél meer geld dan vrouwen. Ter gelegenheid van Equal Pay Day op 14 november vertelt ze waarom er zoveel ge-‘ja-maar’ is als het gaat over dit onderwerp. ,,Mensen denken dat Nederland een progressief land is met gelijke kansen, maar de realiteit is anders.’’