Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP / ANP

Personeel in zorg, horeca en retail denkt aan opstappen: ‘Alleen meer salaris geven is niet genoeg’

onderzoekAvonddiensten, nachtdiensten of opeens 's middags invallen. In de zorg of in de horeca is dit de normaalste zaak van de wereld. Toch overweegt vier op de tien werknemers hun baan op te zeggen. Niet alleen het veeleisende werkschema, maar ook te veel werkstress en te weinig doorgroeimogelijkheden worden als reden genoemd om op zoek te gaan naar ander werk.

58 reacties

  • Robbert Scholten

    2 maanden geleden
    Je gaat zoals ik niet de zorg in om veel te verdienen wel om een normaal salaris te verdienen en om iets nuttigs en plezierigs met je leven te doen,daar is de zorg niet uniek in,de tijd dat je je te barste werkt voor een matig salaris is al honderd jaar voorbij,Florence nightingale is al heel lang dood
  • C.J.H. PIETERSE

    2 maanden geleden
    Reactie werkgever: "Vast dienstverband is niet meer v. deze tijd. Teveel problemen voor werkgevers". Plus 't advies aan iedereen om ZZP te worden: Typerend voor veel moderne werkgevers: Ikke, ikke en de rest kan ... // In Onderwijs en Zorg werkers via uitzendbureaus of ZZP-constructie inhuren verhoogt de kosten enorm, dus de zorgverzekering PLUS 't eigen risico ook! ZZP's doen bovendien lang niet alle taken meer: nachtdiensten/onregelmatige diensten e.a. rotklussen zijn voor vaste medewerkers.
  • J Vergouwen

    2 maanden geleden
    Weer zo'n gochelonderzoek waar het bedrijfsleven naar hunkert om de loondiscussie naar de achtergrond te dringen. Als inkomen niet zo'n belangrijke rol speelt waarom leveren ondernemers dan zelf niet in of betalen zijzelf niet gewoon netjes belasting. Een baan begint wel degelijk met een fatsoenlijk salaris. De overige arbeidsvoorwaarden tellen aanvullend.
  • van de Water

    2 maanden geleden
    Die stress dat is de schaduwkant van de Koning Klant instelling in de HoReCa, verwen de klanten dan behoud je ze. En datzelfde personeel maar rennen voor een minimum loon. Dan verdient de baas het best. De concurrent doet dit ook, dus veel helpt dit nu niet meer. Zo loopt iedereen - omdat je niet terug uit in de tijd kunt - nog steeds te te stressen. De klanten vinden het goed en zijn er allang aan gewend geraakt. Want alles voor de economische groei.
  • Bert DeZwart

    2 maanden geleden
    H. Hylke Bonkefiker vergelijkt salaris in de zorg met de horeca. Dat mag maar gaat wel mank. Een HBO verpleegkundige mag blij zijn als ze met 1900 netto thuiskomt. Het onderwijs steekt daar met kop en schouders bovenuit.