Sollicitant voelt zich meer nummer dan persoon
Solliciteren is soms frustrerend. Na uren zwoegen op je sollicitatiebrief krijg je vaak niet meer dan een gestandaardiseerd mailtje terug, als je überhaupt al antwoord krijgt.
Nederlandse werkzoekenden zijn niet bepaald positief over hun sollicitatie-ervaringen, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Persgroep Employment Solutions. Ruim 1000 werkzoekenden, die in het afgelopen jaar minimaal een keer hebben gesolliciteerd, zijn hiervoor gevraagd hun sollicitatieprocedures te beoordelen. Bijna 90 procent van hen heeft weleens meegemaakt dat er geen reactie komt op hun sollicitatie. Ook wordt de doorlooptijd van de procedures als te lang ervaren. Sollicitanten hebben het idee dat ze niet weten waar ze naartoe zijn. De sollicitatieprocedures van Nederlandse werkgevers krijgen slechts een 5,4 als rapportcijfer.
Onpersoonlijk
Solliciteren wordt door de ondervraagden als onpersoonlijk ervaren, juist wanneer ze menselijk contact op prijs zouden stellen. Werkzoekenden hopen na een sollicitatie op persoonlijk contact in de vorm van een e-mail of telefoontje. Maar als sollicitanten al antwoord krijgen, is dat vaak in de vorm van een gestandaardiseerde mail. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat zij meer als nummer behandeld worden dan als mens. ,,Kandidaten stoppen tijd in een sollicitatie en vinden dat zij recht hebben op een persoonlijke reactie van een potentiële werkgever,’’ zegt onderzoeker Garikai van Weydom. ,,De gestandaardiseerde mails die de sollicitanten vaak ontvangen wekken dan veel frustraties op.’’
Niet slim, als je bedenkt dat de economie aantrekt en werkgevers naarstig op zoek zijn naar mensen. ,,Bij bouwbedrijf Dura Vermeer is het wervingsbeleid een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. Ze wonnen er gisteren de Digitaal Werven-Award 2017 mee. De jury roemt de persoonlijke manier waarop sollicitanten door het bedrijf benaderd worden.
,,De economie draait op volle toeren, dus we groeien weer en hebben veel mensen nodig, vooral hogeropgeleiden. Die moet je aan zien te trekken.’’ zegt Glenn Metselaar, woordvoerder van Dura Vermeer. Het bedrijf past strategieën toe die ook webwinkels gebruiken om meer klanten te trekken. ,,Je moet laten zien wie je bent als bedrijf. Dat bereiken we via sociale media met onder meer onze LinkedIn-pagina en een eigen tv-kanaal op YouTube.’’ Het bedrijf zet daarnaast social advertising in om de juiste doelgroep van kandidaten te bereiken.
Chatfunctie
Als mensen de website eenmaal gevonden hebben, moeten ze er ook op blijven. ,,We kunnen precies bijhouden wat mensen op de site doen, waar ze op klikken en waar ze juist afhaken. Iets nieuws dat we willen invoeren, is een chatfunctie. Gelijk als mensen binnen zijn, kunnen we vragen of ze alles kunnen vinden of nog iets anders willen weten.’’
Alle digitale innovaties ten spijt, blijft persoonlijk contact uiteindelijk het belangrijkst. ,,Als de sollicitatie niet goed bevallen is, willen we weten waarom. Onze recruiters houden daarvoor contact met kandidaten. Elke dag zijn we bezig om de sollicitatie-ervaring te verbeteren.’’
Lees alle artikelen op het gebied van werk en carrière op onze Werkt-pagina en meld je aan voor de nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
PREMIUM
Jordy (30) wilde ‘ergens anders van proeven’ en leert nu voor uitvaartverzorger: ‘Altijd mijn interesse gehad’
Hij was pas 9 jaar toen hij bij de voordeur vol verwondering naar de rouwauto voor zijn overleden buurman stond te kijken. En zelfs nu hij 30 jaar is, is Jordy Nijenhuis die fascinatie voor de dood, voor uitvaarten en voor de begraafplaats niet verloren. Verre van zelfs. -
PREMIUM
Anne (33) was docent van het jaar, maar viel als een blok voor het vak van uitvaartondernemer
In 2019 werd ze nog verkozen tot MBO-Leraar van het Jaar in Rotterdam. Vier jaar later staat ze voor een ommezwaai. De Rotterdamse Anne Grootenboer viel als een blok voor het vak van uitvaartondernemer. ,,Als ik nu aan die uitvaart terugdenk, krijg ik meteen weer kippenvel.’’ -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Wat je écht wilt weten over de baan, staat nooit in de vacature
Een vacaturesite die nu eens niét strooit met holle frasen als hands-on teamplayer en dynamische werkomgeving. Deze site vertelt wat het werk echt inhoudt, en hoe je werkdag eruit ziet.
-
PREMIUMAan het werk
De recruiter verbrak de verbinding, Tineke bleef verbouwereerd achter
De arbeidsmarkt is net een spel van jagen en verzamelen, maar dat proces zijn we verleerd. Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt, en probeert samen met Tineke die uitdaging aan te gaan. -
-
-
9
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
column
‘Houd het kort en krachtig’ en nog vier andere tips hoe je een zakelijke spraakmemo stuurt
Thijs Launspach is psycholoog, stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: professioneel voice-appen