Verschillen zijn goud waard op de werkvloer
We zijn niet allemaal hetzelfde. Dat is goed voor bedrijven, want teams met veel diversiteit boeken betere resultaten. Maar hoe krijg je iedereen aan boord? Topvrouwen Marjan Rintel (NS) en Marloes Michon (Shell) geven tips.
Delen per e-mail
Bedrijven met verschillende soorten mensen scoren op alle fronten beter, blijkt uit onderzoeken naar het effect van groepen als vrouwen en minderheden op de werkvloer.
Diversiteit in huis halen, betekent ook het binnenhalen van meer visies en vaardigheden. Daarmee is diversiteit in het personeelsbestand volgens wetenschappers een drijvende kracht achter creativiteit en innovatie. Verder blijkt dat personeel dat zichzelf mag zijn op het werk, meer betrokken is bij het bedrijf. Die betrokkenheid leidt weer tot hogere productiviteit. Dergelijke bedrijven draaien financieel tot tientallen procenten beter dan de concurrenten in hun branche, blijkt uit onderzoek in meerdere landen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een op de zes vreest niet geschikt te zijn voor baan van de toekomst
Sommige banen van nu bestonden twintig jaar geleden nog niet. En grote kans dat andere functies over twintig jaar niet meer bestaan. Zijn we daarop voorbereid? Een op de zes Nederlanders denkt van niet en is bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op de arbeidsmarkt. -
Krijg het laatste nieuws over werk en carrière gratis in je mailbox
Het coronavirus heeft nogal wat veranderingen teweeg gebracht. Ook op het gebied van werk en carrière zijn er allerlei nieuwe ontwikkelingen. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws op de arbeidsmarkt? Abonneer je dan op de Werkt-nieuwsbrief. Je krijgt de nieuwste artikelen, rubrieken, columns en tips voor jouw loopbaan direct in je mailbox. Klik hier om je aan te melden. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
Wat doet een...
Centrummanager Dennis (46): ‘Zelfs in coronatijd zijn er twintig winkels bijgekomen’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Dennis Houkes (46), centrummanager bij het winkelgebied in Spijkenisse. -
PREMIUM
Deze hoteluitbater heeft zestien hotels in zes landen: ‘Ik ben soms een beetje té vasthoudend’
Grote belangen, groot geld, veel werknemers: wat drijft topbestuurders? Het succes is voor hen, maar ook de tegenslagen in crisistijd. Liran Wizman (44), oprichter en voorzitter van hotelgroep Sircle Collection, gebruikt de coronatijd om nieuwe dingen te bedenken.
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
Corona stelt nieuwe eisen aan managers: ‘Autoritaire type is door het ijs gezakt’
De autoritaire, controlerende en op status gerichte manager is passé, zegt het Nederlands Instituut van Psychologen op basis van een nieuw rapport. Leidinggeven op afstand vergt inlevingsvermogen en betrokkenheid, ziet professor Mark van Vugt van de Vrije Universiteit, één van de onderzoekers. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?