Vmbo'ers hebben een vertekend beeld van de arbeidsmarkt
Vmbo’ers willen graag voor grote bedrijven werken, blijkt uit onderzoek. Maar daarmee hebben ze een vertekend beeld van de arbeidsmarkt: het midden- en kleinbedrijf zorgt juist voor het grootste gedeelte van de werkgelegenheid en heeft relatief vaak mensen met een middelbaar opleidingsniveau in dienst.
Delen per e-mail
Bij wat voor bedrijf ziet een gemiddelde vmbo’er zichzelf later werken? De meesten van hen (69 procent) antwoorden dat ze hun toekomst voor zich zien bij een groot bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek van loopbaanadviesbureau Qompas onder 90.000 vmbo’ers in het derde leerjaar. Jongens zien zichzelf nog vaker bij een groot bedrijf (72 procent) werken dan meisjes (65 procent).
Werkelijkheid
Daaruit blijkt dat er een mismatch is tussen de werkelijkheid en het beeld dat vmbo’ers hebben van de arbeidsmarkt, stelt Qompas. ,,Wat er aan deze cijfers ten grondslag ligt, weten we niet”, zegt Mayke Calis, woordvoerder van het bedrijf. ,,Wel weten we uit eerder onderzoek onder havo- en vwo-scholieren dat jongeren vaak geen goed beeld hebben van het salaris dat ze gaan verdienen. Mogelijk heeft het ermee te maken dat scholieren denken dat ze bij een groter bedrijf meer verdienen en meer doorgroeimogelijkheden hebben.” Ook zijn grote bedrijven vaak beter zichtbaar, wat de interesse van scholieren zou kunnen verklaren.
Belevingswereld
Het midden- en kleinbedrijf zorgt in Nederland echter voor 71 procent van de werkgelegenheid. ,,Hieruit blijkt hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan de verschillende beroepen en mogelijkheden en wat je daar later mee kunt”, zegt Calis. ,,Tegelijkertijd moeten we niet vergeten dat deze groep midden in de pubertijd zit en zich wellicht nog niet met dit onderwerp bezighoudt. Het is daarom belangrijk om de informatie echt aan te laten sluiten bij de belevingswereld.” Volgens Calis kan dat door, bijvoorbeeld, meer te werken met beeld en video.
We moeten niet vergeten dat deze groep midden in de pubertijd zit en zich wellicht nog niet met dit onderwerp bezighoudt
Vmbo’ers geven de voorkeur aan werk waarbij ze veel moeten doen (76 procent), liever dan werk waarbij ze veel moeten nadenken (24 procent). ,,Het sluit aan bij het onderwijs dat over het algemeen meer praktisch is ingericht.” Opvallend is het feit dat meisjes een sterkere voorkeur hebben voor praktische banen dan jongens. Calis: ,,Mogelijk zijn jongens wat meer statusgevoelig en geeft denkwerk een hogere status.”
Bijbaantjes
Naast de toekomst op de arbeidsmarkt, heeft Qompas ook gevraagd hoeveel scholieren op dit moment een bijbaantje hebben. Het aantal bijbaantjes onder vmbo’ers is de afgelopen vijf jaar gestegen, zo blijkt uit het onderzoek. 46 procent van de vmbo’ers heeft in het schooljaar van 2018-2019 een bijbaantje. Vier jaar eerder (schooljaar 2014-2015) was dat 41 procent. ,,Door de aantrekkende economie waren er vermoedelijk meer banen en is er ook veel werk beschikbaar voor jongeren”, zegt Calis.
Welke baantjes de vmbo’ers vervullen, is niet uitgevraagd. Uit eerder onderzoek van het CBS onder scholieren op alle onderwijsniveaus, blijkt dat de meeste scholieren in 2017 als vakkenvuller werkten. Ze verdienden met een bijbaantje 1600 euro per jaar. Het verdienen van geld is de voornaamste reden voor jongeren om een bijbaantje te nemen. Daarnaast ziet (41 procent) ook mogelijkheden om met een bijbaantje alvast werkervaring op te doen.
Bekijk ook: In deze krappe arbeidsmarkt zijn MBO’ers in trek. Werkgevers proberen hen zelfs al in te lijven voor ze hun opleiding hebben afgerond
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat doet een... Mena is projectmanager voor het goede doel: ‘Veel mensen weten niet dat ze al goed bezig zijn’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Mena Leila Kilani (39), projectmanager bij SDG-Nederland. -
PREMIUM
video Corry werkt 50 jaar als kraamverzorgster: ‘Zo’n ouwe taart hoefde ik niet aan m’n bed. Nu ben ik er zelf één’
Al vijftig jaar staat Corry Theunisse vrouwen met raad en daad bij tijdens de eerste dagen na een bevalling. De 67-jarige kraamverzorgster krijgt zelfs speciale verzoekjes van vrouwen die in de laatste weken voor hun bevalling zitten. -
Marketingbedrijf start eigen hbo-opleiding: ‘We willen laten zien dat het anders kan’
Marketingbedrijf Keytoe uit Maassluis innoveert graag. Nu hebben ze weer iets nieuws: een eigen, officieel erkende, hbo-opleiding Moderne Bedrijfskunde. Daarmee worden ze naar eigen zeggen een hogeschool, met het kantoorpand als collegezaal. -
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
Met deze studies heb je snel een baan of een dik salaris
Na je studie snel een baan vinden? Dan moet je voor een hbo-opleiding tot natuur- of scheikundeleraar kiezen. Ook met een universitaire studie tandheelkunde zit je gebeiteld, blijkt uit een nieuw onderzoek van UWV.
-
Salaris Matthijs: ‘Met een beetje bluffen kom je aardig ver, heb ik gemerkt’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Financieel analist Matthijs (30) werkt voor een bank en zit in het team tegen witwassen en fraude. Hij werkt tussen de 36 en 40 uur per week. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
PREMIUM
Deze Nederlandse YouTuber (19) heeft een miljoen abonnees maar wordt nooit herkend op straat
Hij is 19 jaar, heeft meer dan een miljoen fans op YouTube en komt ‘gewoon’ uit Houten: Benjamin van Valen, ook wel bekend als Benny Productions. Het zijn geen vlogs, games of tutorials waar hij wereldwijd de aandacht mee trekt, maar levensechte photoshopcreaties. ,,Eigenlijk heb ik het mezelf aangeleerd.”