Vrouwen in de cockpit? Ze zijn niet te vinden
Het aantal vrouwelijke piloten is nog steeds uitzonderlijk laag. Maar onder de radar sluimert een groter probleem.
Helderblauwe oceanen, prachtige stranden, een enorm vliegtuigpaneel en een breed lachende vrouwelijke piloot. Het leven van deze vrouwelijke vliegenier lijkt op de zevende hemel. Maar alle populaire posts op sociale media ten spijt, zelfs Dutch Pilot Girl (met zo'n 85.000 volgers op Instagram) lijkt de jonge meiden maar niet te kunnen porren voor een carrière als piloot.
De summiere interesse om in de cockpit plaats te nemen vormt al jarenlang een probleem in de luchtvaartwereld, en het lage aantal vrouwen is daar onlosmakelijk mee verbonden.
Wereldwijd is maar 3 procent van het aantal vliegtuigbestuurders vrouw. Gek genoeg hebben ook de luchtvaartmaatschappijen en -opleidingen geen idee hoe dat nu eigenlijk komt. ,,Het is iets van je jeugdjaren, denk ik”, gokt Ellen van den Berg van Martinair Flight Academy. ,,We denken dat toch vooral mannen op deze functie reageren. Ik werk hier al 15 jaar, en het is altijd al zo geweest. Het valt me inmiddels niet meer op.” Lachend vervolgt ze: ,,Opvallend genoeg hebben we wel meer vrouwelijke instructeurs.”
Stereotype
Gemma Groen van KLM Flight Academy signaleert hetzelfde. ,,Waar het wellicht door komt, is het stereotype beeld uit de media van vroeger. Mannen worden piloot, vrouwen worden stewardess. Gelukkig wordt er tegenwoordig steeds minder in stereotypes gedacht. En dat merken we ook in het aantal aanmeldingen.”
Ze ziet in de toekomst wel een gelijkere verdeling. ,,Op de open dagen komen er soms meer meiden dan jongens. We zien namelijk een toename in interesse en geen afname. Op dit moment is 80 procent van de studenten mannelijk, en 20 procent vrouwelijk.”
We zetten in op zo’n veertig of vijftig studenten per jaar, maar de vraag is het dubbele daarvan.
Vlammende uitlaat
Volgens Erik Duijkers van EPST (European Pilot Selection & Training) zijn er drie verklaringen voor het opvallende fenomeen. ,,Veel vrouwen diskwalificeren zich al op de middelbare school, omdat ze niet het goede vakkenpakket kiezen. Je moet wiskunde met Engels hebben, en natuurkunde wordt ook bij ons getest. Verder is vliegen altijd al een droom van veel jongetjes: als er herrie en vlammen uit de uitlaat komen, vinden jongens dat interessant. Vrouwen hebben dat minder."
Daarnaast is de investering die je moet doen aanzienlijk, vervolgt hij. Het traject om piloot te worden kost ongeveer een ton. ,,Dat is een prima investering als je salaris navenant is, maar veel vrouwen maken toekomstplannen met huisje, boompje, beestje: als je er een aantal jaar tussenuit gaat, staat die terugverdientijd ook weer onder druk. Dat is echt heel jammer, want ik zou dolgraag meer vrouwen willen aannemen."
Groter probleem
De luchtvaartsector groeit als kool. En met die groei zijn er ook steeds meer piloten nodig. ,,Voor ons is het belangrijk dat ik m’n klassen vul”, zegt Duijkers bezorgd. ,,Of het jongens of meisjes zijn, maakt me niet zo uit. Ik kan me voorstellen dat vrouwen in verband met de balans wel de voorkeur hebben. Ik heb er helaas geen invloed op, want ze melden zich gewoon niet aan.”
Vóór de crisis waren er veertien vliegscholen, dat zijn er nu nog maar vier. ,,We zetten in op zo’n veertig of vijftig studenten per jaar, maar de vraag is het dubbele daarvan. En uiteraard gaan we niet snijden in de kwaliteit, want we gaan geen mensen gebruiken die niet gekwalificeerd zijn. Maar helaas loopt het aantal aanmeldingen terug."
Hij zou het liefst zien dat decanen op de middelbare school al veel meer interesse wekken voor het juiste vakkenpakket waarmee je piloot kunt worden, want dáár wordt die keuze gemaakt. En de glimlachende blondines met een pilotenpet op Instagram? Een goede ontwikkeling, geeft hij toe. ,,Maar je moet dan ook weer uitkijken voor stereotypering. Het is een lastige kwestie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Trend: plekken waar alleen vrouwen mogen werken
Het bordje 'Female only' verschijnt op meer en meer deuren van bedrijven in Nederland. En die plekken zijn populair. ,,Het is misschien cliché, maar we versterken elkaar." -
Wat is de beste e-reader? En hoeveel kost zo’n digitale bibliotheek? Check hier dé aanraders van dit moment
Een e-reader is een must-have voor boekenwurmen die weinig ruimte hebben om veel boeken te stapelen. Ook qua duurzaamheid (papier- en energieverbruik) kan zo'n toestel tellen. Expert Eric van Ballegoie van technologiesite Tweakers onderwierp verschillende e-readers aan een vergelijkingstest en tipt drie modellen, per budget en type gebruiker. -
PREMIUM30
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Vrouwen geven te snel toe als het over salaris gaat
Vrouwen zijn vaker tevreden over hun salaris, terwijl ze minder verdienen dan mannen. ,,Vrouwen houden zichzelf liever voor de gek dan hard te onderhandelen over hun inkomen”, stelt hoogleraar psychologie Jaap van Muijen. -
Ad werkt
Kolven op het werk? Dit zijn je rechten
Er moet een slot aan de binnenkant zitten. Er moet een koelkast binnen handbereik zijn. Het eisenpakket rondom kolven op het werk is groter dan je zou denken. Wat moeten jonge moeders op de werkvloer weten?
-
vraag 't vtwonen
Niet te warm, maar ook niet te koud: hoe kies je je ideale dekbed?
De ene nacht lig je in je flanellen pyjama onder drie dekens, de week erna drijf je je bed uit van de warmte. Hoe zorg je dat je er comfortabel bij ligt als de temperaturen buiten schommelen? Een goed dekbed kan helpen. Dit zijn de meest voorkomende dekbedden, dekbedvullingen en hun belangrijkste eigenschappen. -
-
-
Salaris
‘Ik had eerst moeite met het feit dat ik weet wat onze medewerkers verdienen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Joery (31) is samen met zijn vrouw eigenaar van een brasserie en cafetaria. De brasserie is open voor lunch, borrel, diner, feesten, vergaderingen en bijeenkomsten. Joery werkt gemiddeld 60 uur per week. -
Belasting terugkrijgen met de middelingsregeling: zo werkt het
In plaats van belasting betálen, belasting terugkrijgen. Dat kan (soms) door gebruik te maken van de middelingsregeling. Daarbij bereken je het gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar en betaal je vervolgens over het gemiddelde belasting. Hoe werkt dat en wat levert het op?