Vrouwen willen minder ver reizen voor hun werk dan mannen
Vrouwen willen gemiddeld 21 kilometer minder ver reizen voor hun werk dan mannen. De arbeidsmarkt voor vrouwen omvat daarmee maar een derde van het oppervlak waarbinnen mannen op zoek gaan naar werk en dat beperkt de carrièremogelijkheden.
Dat blijkt uit een analyse van cijfers over vacatures en werkzoekenden van het UWV, uitgevoerd door de ABN Amro. Gemiddeld zijn werkzoekenden bereid om 38 kilometer te reizen, vrouwen willen 28 kilometer afleggen naar hun werk, mannen zetten de marge op 49 kilometer. ,,Wie minder ver van huis zoekt naar werk, heeft ook minder opties om uit te kiezen. Minder opties betekent minder onderhandelingsmogelijkheden”, aldus Sandra Phlippen, hoofd Nederland bij het Economisch Bureau van ABN Amro. ,,Daarnaast blijkt uit Frans onderzoek dat de lagere reisbereidheid van vrouwen in Frankrijk 10 procent van de gender pay gap verklaart.”
Hoogopgeleid
Mocht dat ook in de Nederlandse situatie van toepassing zijn, dan zouden vrouwen een salaris van 15 euro netto per maand mislopen. Maar of ze daar echt rouwig over zijn? Uit eerder Brits onderzoek blijkt dat vrouwen reizen duidelijk vervelender vinden dan mannen. ,,Als vrouwen gelukkiger worden van dichtbij huis werken, dan is het misschien ook niet erg", zegt Phlippen. ,,Ik vind het wel heel belangrijk dat vrouwen zich realiseren dat ze zichzelf kansen ontnemen omdat ze de kansen niet waarnemen. Het kan een keuze zijn om in de buurt van de crèche te werken, maar ik zou er wel voor pleiten dat iedereen die keuze bewust maakt.”
Ook zegt ze, kunnen we niet uitsluiten dat vrouwen misschien nou eenmaal meer interesse hebben in beroepen die dichter bij huis liggen. ,,Kapsters kunnen bijvoorbeeld verspreid in heel Nederland aan de slag, ze hoeven niet ver te reizen", aldus Phlippen. ,,We proberen dat ook mee te nemen in het onderzoek, maar dat blijkt heel moeilijk. Willen vrouwen minder reizen en beperken ze daarom hun opties, of liggen de typische vrouwenbanen nou eenmaal dichtbij en hoeven ze ook niet verder te kijken?” Uit de analyse van de cijfers blijkt bovendien dat hogeropgeleiden solliciteren op banen die gemiddeld 30 kilometer verder liggen en dat ze daarmee bereid zijn verder te reizen dan lageropgeleide collega's.
Werkgevers
De reisbereidheid van werkzoekenden is ook van belang voor werkgevers. Zo blijkt dat er nog een flink aantal Friese vrachtwagenchauffeurs hard op zoek is naar werk, terwijl er in Noord-Brabant tekorten zijn. Phlippen: ,,Als werkgevers zich realiseren dat ze in een gebied zitten met veel concurrenten, is het slim om te adverteren in een ander gebied. Bedrijven zijn gewend om zich te vestigen op plekken die handig zijn met betrekking tot de infrastructuur. Maar op dit moment is het gebrek aan personeel de grootste rem voor bedrijven om te investeren.” De oplossing ziet ze onder meer in flexibele werkarrangementen, meer thuiswerken en het aanbieden van overnachtingsmogelijkheden door de werkgever. Phlippen voerde het onderzoek uit samen met haar collega Sonny Duijn, sectoreconoom Retail en Leisure bij de bank.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijn bevalling
Doete is verloskundige en heeft een ‘droombevalling’: ‘Ik voelde dat ik al op 9 centimeter zat’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie bevallingsverhalen creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Verloskundige Doete Reitsma (33) wist zeker dat ze in het ziekenhuis wilde bevallen, tot ze zwanger werd. -
‘Door menstruatie 9 dagen per jaar minder productief’
Door menstruatie zijn vrouwen gemiddeld negen dagen per jaar minder arbeidsproductief. De invloed van ongesteld zijn op vrouwen en op de samenleving wordt sterk onderschat en er is nauwelijks aandacht voor. Dat schrijven onderzoekers van het Radboudumc in het online tijdschrift BMJ Open. -
PREMIUM
Lente (16) heeft haar eigen webshop: ‘Beter verdienen en veel leuker dan werken in supermarkt’
Het aantal tieners met een bedrijfje is in vijf jaar tijd explosief gegroeid, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Drie piepjonge ondernemers aan het woord over hun drijfveren en avonturen. -
Een korte broek mocht niet, daarom heeft Pim een rok aan naar z’n werk
Op zijn werk woedde al langer een discussie over het dragen van korte broeken. Toen het vorige week, met temperaturen boven de 30 graden, nog steeds niet mocht, besloot Pim Steenbergen het anders op te lossen. Zo wordt zijn doel, dat het kledingadvies wordt aangepast, waarschijnlijk alsnog bereikt. -
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
PREMIUM
Ibrahim kleedt BN’ers en bruidegoms: ‘Iedereen gaat bij mij met een glimlach de deur uit’
Hij maakt al 15 jaar pakken op maat voor bekende Nederlanders en bruidegoms, maar nooit eerder was het zo druk als nu. Veel bruidsparen die tijdens corona hun huwelijksfeest moesten uitstellen, klopten het afgelopen jaar massaal aan bij de bekende Turkse Nederlandse kleermaker Ibrahim Tosun voor een trouwpak op maat. ,,Ik heb veel klanten moeten weigeren.’’ -
-
-
PREMIUM14
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
Met video14
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs.