Waarom dit kledingmerk slechte skiërs betaalt om te gaan skiën
Een ‘expert zijn in uit de skilift vallen’ is maar één van de unieke functievereisten voor nu al dé vacature van 2019. Het Zweedse skikledingmerk Tenson zoekt twee mensen om hun skikleding te testen (lees: gratis wintersport) en scoort daar een boel gratis publiciteit mee.
Wat je verder moet kunnen: absoluut geen verstand hebben van skiën of wintersport en goed zijn in onderuit gaan. Een ‘ijzersterke actie’, zegt marketing- en communicatiestrateeg Thijs Dorreboom tegen De Ondernemer.
Tenson claimt in een nieuwe vacature te zoeken naar twee mensen die hun skikleding willen testen. En dat betekent: heel veel vallen in de sneeuw. Daarvoor krijg je 25 euro per uur, vier dagen een skipas, acht uur privéles, gratis toegang voor een vriend(in) en natuurlijk kleding van het skimerk. De reacties in de pers en op social media zijn niet mis: het bedrijf gaat viraal met deze ludieke sollicitatie.
Gratis reclame
Die gratis reclame, dat is overduidelijk één van de doelen volgens Dorreboom. ,,Het is een goedkope manier van advertising voor een relatief onbekend skimerk als Tenson. Ze bereiken zo veel mensen die wel zouden willen wintersporten, maar de stap om daadwerkelijk te boeken nog niet durven zetten.”
De kracht van de vacature komt naar voren in een aantal onderdelen, volgens de kenner. Enerzijds spelen ze goed in op de actualiteit. Wintersporten is een hype, en zeker in deze periode van het jaar.
Anderzijds zit er een goede hoeveelheid zelfspot in de reclame. ,,Ze maken hun eigen product, skiën, hiermee natuurlijk een klein beetje belachelijk.” De tip van Dorreboom voor andere ondernemers is dan ook: kijk eens goed naar welke behoefte je klanten hebben. Wat er speelt in de hoofden van jouw doelgroep? Dit is belangrijk om te weten voor het succes van jouw campagnes. En dan niet de ‘front-runners’ maar richt je vooral juist op de twijfelaars, waarbij het allemaal niet zo goed en makkelijk gaat om jouw producten te verkopen of de juiste boodschap over te brengen. Daarbij dien je verder te kijken dan je product, welke behoefte is er en waar is jouw product precies het antwoord op?
Aanbieding
Tegelijkertijd is er korting op de producten van het ski-merk in de eigen webshop. Superslim, volgens Dorreboom. ,,Ik denk niet dat direct verkopen de kerndoelstelling is, maar het is natuurlijk wel mooi meegenomen. Dit merk is nog niet heel bekend bij het grote publiek, daar brengt Tenson met deze leuke PR-stunt zeker verandering in wat mij betreft.”
Ook uit de mensen die wél gaan reageren op de ‘vacature’ weet het bedrijf een nieuwe potentiële kopersdoelgroep te creëren, verwacht hij. ,,Iedereen die wordt afgewezen, krijgt natuurlijk een gepersonaliseerde aanbieding van de producten van Tenson in zijn of haar mailbox.”
Daarbuiten krijgt het bedrijf naar verwachting nóg een berg aan gratis publiciteit uit de sollicitaties. ,,Je kunt verwachten dat er veel mensen gaan reageren en ook op een ludieke manier gaan laten zien dat zij geschikt zijn als testpiloot voor het merk. Deze foto's en video's kan Tenson dan weer plaatsen op hun eigen social media kanalen.”
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
Vacature van de Week
Douane zoekt teamleiders in haven: ‘We hebben het hier over tonnen’
De Douane zoekt voor de aankomende Brexit veel nieuw personeel. Zo ook teamleiders in de Rotterdamse haven. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’ -
PREMIUMMet video
Romy is de rijzende ster van de porno: ‘Ik kijk er zelf naar alsof ik een saai schoolboek lees’
Een nominatie voor de Pornhub Awards en al een prijs die glinstert in de kast: je kunt Romy Indy (23) gerust een opkomende ster van de porno noemen. De Culemborgse reist voor haar werk heel Europa door, Amerika lonkt.
-
Om 9 uur op gesprek, om 12 uur weet je of je de baan hebt
De Belastingdienst staat te springen om nieuwe mensen. Voor het einde van het jaar moeten 3.450 vacatures ingevuld worden. Hoe werf je zoveel mensen in zo'n korte tijd? De fiscus is een supersnelle sollicitatieprocedure begonnen. -
Kledingmerk betaalt jou om te gaan skiën (maar alleen als je expert bent in vallen)
Goed nieuws voor wie van skiën houdt, maar moeite heeft om zich recht te houden op de latten. Het kledingmerk Tenson is op zoek naar matige, onervaren skiërs en wil ze betalen om in Zweden te gaan skiën. -
PREMIUM
Henno en Riek stoppen na 41 jaar met levenswerk: ‘We bereiden ons afscheid al twee jaar voor’
Er komt geen opvolging en dus sluiten Henno en Riek in juli de deuren van DA Van 't Hof in Korte Akkeren. De aankondiging van hun naderende pensioen leverde honderden reacties op sociale media op.