Maarten de Rooij.
Volledig scherm
Maarten de Rooij. © Rianne Veldman, LifeView Fotografie

Willen werkgevers wel écht weten hoe het met ons gaat? ‘Interesse tonen moet geen trucje zijn’

Leidinggevenden zouden vaker moeten vragen hoe het gaat met hun medewerkers. Dat kan leiden tot minder verzuim, meent verzekeraar Nationale-Nederlanden. Ruim de helft van de Nederlanders heeft nu niet het idee dat de vraag vanuit oprechte interesse wordt gesteld, blijkt uit onderzoek. Terwijl we allemaal gezien en gehoord willen worden. Vooral werkgevers lijken niet te weten hoe ze zo’n gesprek het beste kunnen aanpakken. 

9 reacties

  • Robbert Scholten

    7 maanden geleden
    Iedereen heeft in z,n loopbaan wel een periode dat hij of zij psychologisch in een moeilijke periode komt,vaak gaat dat over ,maar is dat niet zo dan heb je een enorm probleem,streven je collega,s je voorbij en voor je het beseft lig je eruit,het gebeurt enorm veel,ijken bv het bedrijfsmaatschwerk aangestuurd door de werkgever en dus onbetrouwbaar op zo,n moment,mijn ervaring is vooral dat je niet ziek wordt van de inhoud van je werk maar van de manier waarop je dat moet doen en de angst
  • Ruud Spermon

    1 jaar geleden
    Na een tijdje klachten beantwoord te hebben bij een pakketbezorger, zit ik nu thuis met een burn-out. Ik was het niet eens met de antwoorden die ik "moest" geven. Dit zorgde uiteindelijk voor ernstige lichamelijke klachten. Mijn teamleider daarentegen heeft mij super begeleid, zo ook het UWV. Ik begrijp nu dat een burn-out gerechtvaardigd is en ik mij daarvoor niet hoef te schamen. Voor mij: nooit meer werken voor een callcenter
  • Alex Nierop

    1 jaar geleden
    Wat een flauwekul artikel. Op het moment dat een werkgever weet dat het niet helemaal goed gaat met een werknemer gaan gelijk de alarm bellen af. Dus als er iemand uit moet heb je bij deze je eigen doodvonnis getekend. En wie die illusie heeft dat de bedrijfsarts uitkomst bied is helemaal het spoor bijster. Deze gepimpte ehbo'er word nl betaald door de werkgever waar de alarm bellen afgingen. Men denkt dat we goed beschermd zijn maar in werkelijkheid kun je maar beter je mond houden, daar zijn v
  • Edwin Klepper

    1 jaar geleden
    In het verleden meegemaakt dat ik aangesproken werd door de directeur, die elle zondag een rondje over het bedrijfsterrein maakte. Het werd een fijn gesprek, waardoor ik het gevoel kreeg of hij iedereen kende en in iedereen interesse had, terwijl er toch 500 man in dienst waren. Vandaag de dag, met de afgeleverde managers, kom ik dat niet meer tegen, sterker nog, je ziet nooit iemand van het management en laten die verplichte gesprekken over aan de direct leidinggevenden.
  • J.C. Kattestaart

    1 jaar geleden
    Wie kent het sprookje van Reinaart de Vos .Zo gedraagt de gemiddelde werkgever zich ook.Intresse?Meepraten en onder tussen analyseren.Opgrond daar van nieuwe regels maken.Hij zal ondanks de intresse in jou persoon altijd de baas zijn en wanneer je niet goed functioneerd het advies geven om een andere baan tezoeken.
  1. Moet je een psychisch probleem melden op werk? ‘Nog altijd risico dat je je baan verliest’
    PREMIUM
    interview

    Moet je een psychisch probleem melden op werk? ‘Nog altijd risico dat je je baan verliest’

    Burn-out, depressie, angst of een ander mentaal probleem: 43 procent van de Nederlanders heeft er ooit in zijn of haar leven mee te maken. Maar werkgevers zien het aannemen van mensen die mentale klachten hebben of hebben gehad als een risico. Ten onrechte, stelt hoogleraar Evelien Brouwer. Zij bestudeert hoe werkenden met mentale klachten wél een eerlijke kans op de arbeidsmarkt kunnen krijgen.