Zo breng je de boodschap in je mails goed over
Werk aan jezelf’s Zomers hebben we meer tijd voor onszelf: de perfecte gelegenheid om stappen te maken op loopbaanvlak. In deze serie geven de experts je wekelijks hun beste tips om meer uit je carrière te halen. Vandaag: mails schrijven.
Delen per e-mail
Helder en overtuigend schrijven is vaak behoorlijk lastig. Nu we nog steeds veel vanuit huis werken en de hele dag over en weer mailen, is het extra belangrijk geworden je boodschap kort en krachtig te brengen. Hoe je dat aanpakt? Door jezelf eerst de juiste vragen te stellen.
Vraag 1: Waarom schrijf je?
We beginnen vaak direct met schrijven en denken niet na over wat we met de tekst willen en wat het doel is, zegt schrijfcoach Marieke Grasboer. ,,Bedenk daarom eerst wat je met je tekst wil. Schrijf je om te amuseren of wil je bijvoorbeeld iemand activeren of overtuigen?”
Voorbeeld: schrijftrainer Aleid van de Vooren-Fokma noemt de brieven van de gemeente die ze vaak ontvangt over wegwerkzaamheden als voorbeeld van hoe het niét moet. ,,Ik woon in een nieuwbouwwijk en geregeld wordt er aan een straat gewerkt. Ter info krijg ik vooraf een brief, vol informatie over wat er gaat gebeuren en waarom, terwijl je als bewoner wil weten van wanneer tot wanneer een straat is afgesloten.”
Vraag 2: Is schrijven wel het beste middel?
Niet elk onderwerp leent zich voor een mailtje. Sommige onderwerpen zijn hier te complex of gevoelig voor. Bedenk van tevoren: hoe zou je het zelf vinden om deze informatie via de mail te krijgen?
Voorbeeld: ,,Bij slecht nieuws zou ik altijd bellen of videobellen”, zegt Van de Vooren-Fokma. In een mail mis je al snel nuance en bellen maakt het persoonlijker. Een telefoongesprek is enger dan een mailtje, omdat je direct het antwoord hoort. Juist dit gegeven zorgt vaak voor meer begrip van de andere partij. Het wordt gewaardeerd als iemand moeite doet om je iets persoonlijk te vertellen. Ook over onderwerpen die technisch ingewikkeld zijn, kun je beter bellen, zegt Van de Vooren-Fokma.
Vraag 3: Wat is jouw positie?
Vraag jezelf af: vanuit welke hoedanigheid schrijf je deze tekst? Wie ben je? En wat is je rol in dit verhaal? ,,Je hoeft het niet heel expliciet in de tekst te benoemen”, zegt Grasboer, ,,als je er maar rekening mee houdt hoe anderen je zien.”
Voorbeeld: als je jong bent en net nieuw binnen een bedrijf is een aanhef als ‘Hee, hoe is het?’ aan je baas niet erg gepast, zegt Grasboer. Het is niet alleen van belang na te gaan wat je eigen autoriteit is, maar ook na te denken over de lezer. Wie is je publiek en welke toon en informatie past daarbij? ,,Je moet je inleven in wie de lezer is.”
Vraag 4: Waarom nu?
Bedenk: wat is de urgentie van de tekst? Waarom moet die nu verstuurd worden? En is het tijdstip handig?
Voorbeeld: als een mail heel urgent is, is het niet slim om die te sturen als iedereen net naar huis gaat. Dan kun je beter wachten tot de volgende ochtend om 9 uur, adviseert Grasboer. ,,De oude truc is: dinsdagochtend om 11 uur. De maandagen zitten vaak vol met allemaal afspraken en op dinsdag is het vaak wat rustiger. Veel nieuwsbrieven worden daarom ook op dit tijdstip verstuurd.”
Wil je beter leren schrijven? Op Intermediair vind je allerlei online-cursussen die je hierbij helpen. Bekijk het aanbod op intermediair.nl/schrijven
Krijg je maar geen antwoord op je mail? Coach Charlotte van ‘t Wout legt uit waar dat aan kan liggen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit is waarom mannen en vrouwen anders reageren op dezelfde medicijnen
Mannen en vrouwen reageren vaak anders op medicijnen. Toch krijgen ze vaak dezelfde dosis voorgeschreven. Tijd voor verandering, aldus onderzoekers. -
‘Collega's die hun mail checken tijdens een online overleg, dát is echt asociaal’
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: asociaal gedrag. -
Instagram doet hit-app Clubhouse na: wat zijn de verschillen?
Clubhouse is een grote hit: de app moet het makkelijk maken audiogesprekken met mensen van over de hele wereld te voeren. Dat begon eerst klein, maar de populariteit van de applicatie nam explosief toe toen beroemdheden als Elon Musk en Oprah accounts openden en met duizenden mensen tegelijk gingen chatten. -
PREMIUM
Göran probeert de aarde te redden: ‘In China is massale vervuiling, zodat wij goedkope troep van Action kunnen kopen’
Tot een halfjaar geleden zat de Soester Göran Christiansson (46) vrijwel iedere dag achter zijn bureau. Hij stuurde teams aan en deed onderzoek naar windturbines. Nu wroet hij iedere dag in de aarde, ent hij zijn eigen kastanjebomen én plant hij honderden bomen. Zijn doel? Soest en omgeving zo duurzaam en ‘eetbaar‘ mogelijk maken. En dat lijkt ’m aardig te lukken. -
PREMIUMKoken & eten
Zo eet je met gemak een week - of langer - geen vlees: ‘Hang niet de betweter uit’
Tienduizenden Nederlanders letten deze week op hun vleesinname: zo’n 18.000 van hen hebben zich opgegeven voor de Nationale Week zonder Vlees en velen doen het op eigen houtje. Hoe ga je het best te werk als je - tijdelijk of langer - vegetariër of veganist wil zijn?
-
PREMIUM
Hoezo crisis? Deze sportschool groeit juist dankzij corona: ‘Ondernemers merken dat fitheid loont’
Eenderde van de klanten van sportscholen loopt weg nu de deuren dicht zijn tijdens de tweede lockdown. Mindset Studios groeit juist tegen de stroom in. Het Meernse bedrijf sloeg een grote internationale klant aan de haak. Dankzij corona. -
Werkvragen
Nooit CC’en en altijd even nalezen: met deze tips e-mail je als een prof
Je weg vinden op de arbeidsmarkt kan best lastig zijn. Om je een handje te helpen, beantwoorden experts hier wekelijks een veelgestelde vraag over werk. Vandaag: ‘Professioneel e-mailen, hoe hoort dat eigenlijk?’ -
Een op de zes vreest niet geschikt te zijn voor baan van de toekomst
Sommige banen van nu bestonden twintig jaar geleden nog niet. En grote kans dat andere functies over twintig jaar niet meer bestaan. Zijn we daarop voorbereid? Een op de zes Nederlanders denkt van niet en is bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op de arbeidsmarkt.