Zo runt Ik Vertrek-dochter Suus (14) haar eigen sieradenwebshop
Bijna vier jaar geleden vertrok Suus met haar ouders, twee zussen en broer naar Italië. Het avontuur van haar ondernemende ouders – die een glamping begonnen in Piemonte – was te zien bij het programma Ik Vertrek. Het ondernemersbloed blijkt ook bij dochter Suus door het lijf te stromen. Ze zette haar eigen sieradenlijn op.
Delen per e-mail
Suus Lothmann (14) heeft inmiddels een Instagrampagina met meer dan 11.000 volgers en een uitpuilende mailbox. ,,Het begon als een grapje”, vertelt ze terwijl ze met haar voeten in het zand zit aan de rand van de Ligurische Zee. Ze heeft een dagje vrij. Geen school, en – los van het interview – geen Jewellery by Suus, schrijft De Ondernemer.
Ze begon de site samen met een vriendin. ,,Samen kochten we voor 20 euro spulletjes en zijn we sieraden in elkaar gaan zetten. We maakten foto’s en zetten die online.” Suus maakte een Instagrampagina en al snel stroomden de verzoekjes binnen. ,,De pagina groeide snel.”
Suus was er in eerste instantie niet heel actief mee bezig, zegt ze. ,,Als ik wat gemaakt had, plaatste ik een fotootje op Insta. Twee maanden nadat ik begonnen was, had ik 4000 volgers. Toen dacht ik: ‘Dit zou weleens wat kunnen worden.’ Ik ben toen actiever berichten gaan posten en op zoek gegaan naar samenwerkingen.”
Influencers
Zo stuurt ze iedere dag privéberichtjes op het medium naar influencers, modellen en deelnemers van bijvoorbeeld het Junior Songfestival. Of zij in ruil voor gratis sieraden een fotootje willen maken voor haar pagina. Een winactie is ook een optie. Een influencer die Suus’ sieraden gratis weggeeft, maar haar daarvoor wel moeten gaan volgen, is vaak weer goed voor een lading nieuwe volgers. Zo strikte ze model en realityster Farrieda Smit voor een kiekje met haar handgemaakte schelpenketting.
,,Ik stuur vaak tien berichtjes per dag en kreeg misschien twee keer per week reactie. Mensen met meer dan 50.000 volgers hoef ik niet te vragen – die willen vaak betaald worden voor zo’n deal.” Haar strategie werpt zijn vruchten af, want inmiddels heeft ze 11.200 volgers op Instagram.
Helemaal alleen hoeft ze het niet te doen. Haar vader zette haar website in elkaar, haar moeder – die eerder een kledingzaak runde en ervaring heeft met het ontwerpen van sieraden – voorziet haar zo nu en dan van vakkundig advies. Maar verder doet ze alles zelf: haar inkopen, het maken van de sieraden en ze zorgt dat alle pakketjes – zo’n 40 per week – netjes op de post gaan. Pakketjes die allemaal naar deze kant van Europa gaan. ,,65 procent gaat naar Nederland, 35 procent naar België.”
Fulltime
Inmiddels is Suus twee jaar onderweg en werkt ze – naast haar school – zo’n veertig uur per week aan haar bedrijfje. ,,Het voelt niet als werken. Ik vind het gewoon leuk en terwijl ik sieraden maak, zet ik lekker een Netflix-serietje op”, zegt ze opgetogen. Ze verdient zo’n 700 euro per maand en is heel wat ondernemerslessen verder. ,,Eerder zette ik mijn vriendinnen weleens op de foto, maar dat doe ik niet meer. Ik kies voor mensen tussen de 18 en 25. Dat staat professioneler. En als iemand een klacht heeft, los ik dat goed op. Ik stuur niet meer alleen het vervangende deel, maar een heel nieuw sieraad op.”
Suus hoopt nog veel meer volgers te krijgen. Eerst moet ze haar middelbare schooldiploma nog halen en hoopt ze een studie af te ronden, maar haar droom is om van Jewellery by Suus een echt groot bedrijf te maken.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
PREMIUM
Video 'Als het belletje gaat, fietst Jipke door de straat'
De 13-jarige Jipke Hazenberg uit Hattem heeft een bijzondere bijbaan. Ze had geen zin om folders rond te brengen en dus fietst ze nu met haar eigen ijskar door de stad. 'Als het belletje gaat, fietst Jipke in je straat.' -
PREMIUM
Blijven Poolse arbeiders weg uit Westland door aangepaste wet? ‘Waarom zou ik daar óók belasting betalen!'
Poolse arbeiders worden mogelijk schaars in Westland, nu ze óók in eigen land belasting moeten betalen over hun loon in Nederland. Dat kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar. ,,De overheid pikt mijn geld.” -
column Waarom de lockdown ons innovatiever maakt
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: creatief denken.
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
Vakantiewerk Oestermeisje Naomi: 'Dit werk kan helpen bij je carrière'
De zomervakantie is niet alleen om uit te rusten en op te laden, maar ook om een extra zakcentje te verdienen. In deze serie vertellen zes jongeren over hun vakantiewerk. Werk dat net even anders is dan anders. Vandaag: oestermeisje Naomi Groot (23). -
Een eigen bedrijf beginnen? Niet twijfelen, maar gaan
Een eigen bedrijf oprichten, dat is moeilijk en ook best wel spannend. Zeker als je jong bent. Toch? Niet voor deze twee ondernemers. Zij geloofden in hun idee en gingen ervoor. Nu staan ze in de finale van de FunX Media Business Award, een prijs voor jonge ondernemers.