Volledig scherm
Zo moet de tunnel er uit komen te zien. © Rijkswaterstaat

Tegenstanders eisen inspraak bij Blankenburgtunnel

Over serieuze alternatieven voor het gekozen Blankenburgtunnelplan viel niet meer met het ministerie van Infrastructuur en Milieu te praten, zeiden tegenstanders gisteren bij de Raad van State.

,,Eigenlijk was er alleen nog inspraak over details mogelijk. Cruciale zaken lagen al lang en breed voor alle inspraakrondes vast'', aldus Auke Wouda, woordvoerder van een aantal natuurorganisaties, tijdens een rechtszaak over het tracébesluit Blankenburgverbinding.

Dat plan maakt een verbinding tussen de A20 tussen Vlaardingen en Maassluis en de A15 bij Rozenburg mogelijk. Er zijn twee tunnels gepland: de Aalkeettunnel door de polder en de Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg.

Beneluxtunnel
Volgens de tegenstanders zijn er helemaal geen goede redenen meer om de Blankenburgtunnel aan te leggen. Ministerie, provincie en de Rotterdamse regio willen er de steeds drukkere Beneluxtunnel mee ontlasten, maar uit de meest recente verkeerscijfers zou blijken dat de verkeersdruk in en rond de Benelux flink is afgenomen.

Woordvoerders van de minister moesten erkennen dat verkeersprognoses mogelijk naar beneden bijgesteld zullen worden.
De Raad van State wilde weten welke alternatieven de tegenstanders, waaronder Natuurmonumenten en de Milieufederatie, hebben. Volgens Susanne Kuijpers van de Milieufederatie is de tunnel niet nodig en kan hetzelfde verkeerseffect worden bereikt met meer openbaar vervoer, betere verkeersgeleiding en rekeningrijden.

Kanteldijk
Dan is er nog de vijf meter hoge kanteldijk die Rijkswaterstaat voor de tunnelingang wil aanleggen om het onderlopen van de polders te voorkomen, mocht de tunnel lek raken. Uit recente onderzoeken blijkt dat de tunnel zonder veel extra kosten stevig genoeg kan worden gemaakt waardoor de kans op lekkage net zo groot is als het doorbreken van deze kanteldijk.

Verder vinden de natuur- en milieuorganisaties het onverteerbaar dat met de tunnels en de nieuwe verbindingsweg de natuur onherstelbaar wordt aangetast.

De uitspraak volgt over 6 tot 12 weken.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement