Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Astronomen vinden mogelijk leefbare planeet

Een internationale groep astronomen heeft met de TESS-ruimtetelescoop een nieuwe planeet ontdekt waar misschien leven mogelijk is. Deze ‘Superaarde’, genaamd GJ 357 d, in het sterrenstelsel Hydra, is minstens twee keer zo groot als de aarde en is slechts 31 lichtjaren van ons verwijderd. Dat blijkt uit een studie die dinsdag werd gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Astronomy and Astrophysics

1. Als kind zag Roland de maanlanding en wilde hij astronaut worden, nu is zijn muziek in de ruimte te horen
    PREMIUM

Als kind zag Roland de maanlan­ding en wilde hij astronaut worden, nu is zijn muziek in de ruimte te horen

Stel, je kijkt de lucht in. Daar kun je dwars doorheen kijken. Maar soms, met zon en regen tegelijk ontstaat zomaar een regenboog. Alle kleuren zitten in die ‘onzichtbare’ lucht. Nou, zo zit de muziek van Roland Emile Kuit (62) uit Den Haag ook in elkaar. Voor de leek misschien ruis of herrie, maar zijn composities worden zozeer gewaardeerd dat de muziek van de oud-Boskoper zelfs ‘in outer space’ te horen is.