© vrij

'Bier beter dan paracetamol'

Alcohol stilt de pijn. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Universiteit van Greenwich. Britse wetenschappers deden achttien onderzoeken naar het effect van twee pintjes op de pijngrens. En wat bleek, bier kan pijn met een kwart verzachten.

Volgens de studie, waaraan in totaal 404 proefpersonen deelnamen, zorgt 0,08 procent alcohol in het bloed voor een kleine opstoot van de pijngrens. De twee biertjes zouden effectiever zijn dan het innemen van paracetamol.

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten alcoholmisbruik bij mensen met chronische pijn verklaren.

1. Hondenjaar toch niet hetzelfde als zeven mensenjaren: zo bereken je de ‘echte’ leeftijd van je viervoeter

Hondenjaar toch niet hetzelfde als zeven mensenja­ren: zo bereken je de ‘echte’ leeftijd van je viervoeter

Wetenschappers hebben een nieuwe methode ontwikkeld om de ‘echte’ mensenleeftijd van honden te berekenen. In plaats van een simpele rekensom bekijken ze de verandering in het dna van de hond en leggen ze die naast het veranderende dna van de mens. Daarna volgt een veel lastigere rekensom. Het wijdverbreide idee dat de mensenleeftijd van jouw hond zijn ‘eigen leeftijd keer zeven' is, kan daarmee in de prullenbak.