Onderzoekers Peter de Keizer en Marjolein Baar.
Onderzoekers Peter de Keizer en Marjolein Baar. © rv

'Gevaarlijk dat mensen onbekend verjongingsmiddel op zichzelf testen'

Zeker twee bedrijven zijn begonnen met de verkoop van het anti-verouderingsmedicijn Proxofim, nog voordat de Rotterdamse wetenschappers achter het middel er voldoende mee hebben geëxperimenteerd. Ontdekker Peter de Keizer noemt het bizar en gevaarlijk dat mensen onbekende middelen op zichzelf testen. ,,We zijn er nog niet klaar voor.''

De Keizer stelt dat het gebruik van het middel op dit moment 'levensgevaarlijk' is, omdat het nog verder onderzocht moet worden. Proxofim is alleen nog op muizen getest. Niet op andere dieren en zeker niet op mensen. ,,Wij denken nog steeds dat het heel goed werkt. Maar ik vraag een beetje geduld. Dadelijk gaat het mis, en dan hebben we een probleem."

Dat het mogelijk is dat het medicijn al wordt verkocht, komt doordat het een natuurlijk middel is. ,,Het is een stukje van een eiwit, en ondanks dat het slim is ontworpen, kunnen we het niet patenteren. Men mag het dus wel produceren, maar toepassing door mensen is verboden. De vraag is dan: hoe gaat men dit controleren?"

De onderzoeker zegt dat hij bang is dat het gebruik van de stof tot slachtoffers leidt en denkt dat er al tientallen kopers zijn die het op zichzelf uitproberen. Zeker één persoon heeft het middel al in gebruik. De 50-jarige Amerikaan Darren Moore maakte een maand lang gebruik van Proxofim, met als resultaat een vollere haardos en een fitter gevoel, naar eigen zeggen. De Keizer hecht daar echter geen wetenschappelijke waarde aan, omdat dit het gevolg kan zijn van een placebo-effect en omdat Moore een mix van middelen zou hebben gebruikt.

De Keizer ziet steeds vaker dat mensen het risico nemen om onbekende middelen op zichzelf te testen. ,,Uitbehandelde patiënten en hoogbejaarde mensen wachten niet meer. Een normale gang naar de markt is zo'n tien jaar. Zij hebben die tijd niet. Dan gaan mensen het illegaal doen. Zeker met middelen die makkelijk te verkrijgen zijn. Maar het kan verkeerd aflopen. En dan hebben wij met ons onderzoek ook een probleem."

Langer leven

Quote

Peter de Keizer, wetenschapper

De Rotterdamse wetenschappers publiceerden eind maart de ontdekking dat het gebruik van Proxofim bij bejaarde muizen zorgde voor een vollere vacht en verbeterde nierfunctie. Daarnaast renden ze twee tot drie keer meer in hun loopwieltje dan normaal. De wetenschapper zei toen al dat meer onderzoek nodig was om erachter te komen of mensen hierdoor langer konden leven.

,,We kunnen niet zomaar ouden van dagen aan het infuus leggen. Er bestaat een risico dat zij een overdosis krijgen, waardoor ook gezonde cellen kapotgaan. Bovendien weten we nu nog niet of het stofje überhaupt bijwerkingen geeft. Dat moeten we goed uitzoeken, eerst op andere proefmodellen, zoals varkens, daarna in de kliniek. We hopen over een jaar of twee, drie het onderzoek uit te breiden naar patiënten met agressieve vormen van kanker. In een nog later stadium willen we dan onderzoek doen naar ouderdomskwalen'', zei hij toen.

Proxofim is een stof die de verbinding tussen twee bepaalde eiwitten in blijvend beschadigde cellen verbreekt en de foute cel doodt. Die cellen scheiden allerlei 'rommel' uit die weefsels sneller doen verouderen en onze organen aantasten, aldus de wetenschappers.

1. Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaarlijk’

Felle komeet scheert ‘rakelings’ langs de aarde: ‘Absurd maar ongevaar­lijk’

Astronomen kijken reikhalzend uit naar de komst van een extreem heldere komeet die de komende weken met name ‘s nachts en bij onbewolkt weer goed te zien zal zijn boven het noordelijk halfrond. De eind december ontdekte komeet met de wetenschappelijke naam C/2019 Y4 (Atlas) is de afgelopen tijd steeds feller geworden en heeft volgens de jongste berekeningen een gigantische verlichte atmosfeer half zo groot als onze zon.