De wetenschappers merkten ook op dat het gezicht van de vroege homo sapiens zich al volledig had ontwikkeld. © RV

Homo sapiens ruim 100.000 jaar ouder dan gedacht

De moderne mens, ofwel homo sapiens, is aanzienlijk ouder dan gedacht. Fossielen, waaronder een stuk schedel en kiezen, die een internationaal onderzoeksteam in Marokko heeft gevonden, dateren van ongeveer 300.000 geleden. De oudste tot dusver opgegraven botfragmenten van de ,,verstandige'' primatensoort waren 195.000 jaar. Die stamden uit Omo Kibish in Ethiopië.

In de nieuwste editie van het vakblad Nature, dat vandaag verscheen, staan de bevindingen van Jean-Jacques Hublin en zijn medewerkers. Ze reconstrueerden aan de hand van de vondsten veel nieuwe details over het ontstaan en de ontwikkeling van de mens. Experts spreken van een sensationele ontdekking.

De Franse paleo-antropoloog Jean-Jacques Hublin poseert met een kopie van een menselijke schedel die in Marokko werd gevonden. © AFP

Die werpt ook een nieuw licht op omstreden andere fossielen. De wetenschappers gaan er nu van uit dat een ongeveer 260.000 jaar oud schedeldeel uit Florisbad in Zuid-Afrika van een homo sapiens was. ,,We dachten lang dat de wieg van de mensheid ongeveer 200.000 jaar geleden ergens in Oost-Afrika stond. Deze informatie laat zien dat homo sapiens zich al 300.000 jaar geleden over het continent heeft verspreid'', aldus Hublin. Zijn team vond in Jebel Irhoud 22 versteende botresten van zeker vijf mensen.

Botten in ons gezicht

De bevinding bezorgt de wetenschappers niet alleen informatie over hoe lang geleden de homo sapiens rondliep op aarde. De wetenschappers merken ook op dat het gezicht van de vroege homo sapiens zich al volledig heeft ontwikkeld. Wel blijkt het achterhoofd nog duidelijk langer te zijn, wat meer lijkt op de schedel van nóg vroegere voorouders.

"De botten van ons gezicht hebben zich dus al in het begin van de evolutie ontwikkeld", zegt Philipp Gunz, de co-auteur van het wetenschappelijke artikel. De vorm van onze hersenen zou wel pas in een latere fase van de evolutie veranderd zijn.