Volledig scherm
Heibedrijf Steenman deinsde er niet voor terug hun slogan 'Iedere paal gaat erin' op de billen van een wielrenster te plakken. © Steenman

'Iedere paal gaat erin' is de slechtste slogan van 2015

Iedere paal gaat erin' van Heibedrijf Steenman uit Oosterblokker is gekozen tot slechtste slogan van 2015. ,,Hij stond alleen in een carnavalsblaadje,'' zegt eigenaar Vincent Steenman. Het heibedrijf keek de kunst af van een nóg slechtere slogan in datzelfde carnavalsblad.

Volledig scherm
Vincent Steenman (midden) © Marco Okhuizen

Een hondsbrutale slogan is het, eentje van het niveau: 'dat kan toch niet'. En toch ook wel weer hilarisch: 'Iedere paal gaat erin' van Heibedrijf Steenman uit Oosterblokker. En dan afgedrukt op het achterwerk van een wielrenster.

Kont
De even smakeloze als hilarische slogan prijkte als zodanig in het carnavalsblad van De Blockeniers, in februari van dit jaar. Om maar het eerste misverstand uit de wereld te helpen: nee, er is geen echte wielerploeg met deze slogan op de kont. De foto is gefotoshopt. ,,En wie het meisje op de foto is? Geen idee,'' zegt Vincent Steenman, eigenaar van het bedrijf. ,,De foto hebben we gewoon van internet geplukt. We hebben nooit een reactie van haar gehad.''

De slogan trok eerder dit jaar al de aandacht en volkomen logisch werd hij een van de tien genomineerden voor de jaarlijkse verkiezing van de 'slechtste slogan van het jaar'. Dat er niet echt een wielerploeg mee rondrijdt, is jammer dan. Er ís mee geadverteerd, al is het dan maar om de plaatselijke carnavalsvereniging te sponsoren.

De slogan ontstond natuurlijk ook als pure ongein. ,,Er is hier een bedrijf dat  in gevelreiniging doet,'' vertelt Steenman. ,,En die plaatste ieder jaar een soortgelijk pikante advertentie in dat carnavalsblad: 'Ook met carnaval denken wij aan uw gevel'. En dan een foto van twee borsten erbij, de vrouwelijke voorgevel. Dus wij dachten: zoiets kunnen wij ook.''

Blockeniers
Een kameraad uit Steenmans wielerclubje, Arjan Wever, bedacht de grap. En zo gezegd, zo gedaan: de grap werd doorgezet, compleet als betaalde advertentie in het blaadje van De Blockeniers.

Reacties kwamen er zat, maar nooit is 'Iedere paal gaat erin' serieus bedoeld als bedrijfslogan. ,,Ik heb geen slogan en ik ga deze niet op de zijkant van mijn wagen zetten,'' lacht Steenman. ,,Het lijkt me dat je daar toch niet echt je bedrijf mee promoot. Maar het is wel wat ik doe hè, al mijn heipalen gáán nou eenmaal ergens in. Anders zou het niet goed zijn.''

Onbedoeld zal 'Iedere paal gaat erin' nu toch tot in de eeuwigheid dé slogan van Heibedrijf Steenman blijven, lijkt het. Vincent Steenman vindt dat niet zo erg. ,,Als mijn bedrijfsnaam op die manier links en rechts opduikt.'' 'Iedere paal gaat erin' kreeg dus de meeste stemmen van de ruim 10.000 die er zijn uitgebracht afgelopen week op de tien genomineerde slogans (via www.sloganverkiezing.nl).

Volledig scherm
De slogan van Marco Kleijer © Slechteslogans.nl

Kippenkont
Eén andere slogan kreeg er slechts zeven minder: 'Regelrecht van kippenkont naar mensenmond' van de eierhandel van Marco Kleijer uit Putten eindigde nu als tweede. 

Kleijer zelf is verbaasd: ,,Die slogan hangt al twintig jaar aan de gevel. En alleen daar, op de wagen heb ik 'Blij met een ei' staan. Dat is minder erg hè.'' Kleijers vrouw heeft het nooit wat gevonden, die vieze slogan die ooit in een vlaag van meligheid ontstond. 

Maar hij klopt wel: Kleijer levert rechtstreeks aan winkels, en slaat tussenhandelaars over. ,,Echt regelrecht van kippenkont maar mensenmond dus,'' zegt Kleijer.