© thinkstock

Kinderen ontwikkelen zich beter zonder strenge ouders

Wie zijn kind in de hoek wil zetten of een weekje huisarrest wil geven, doet er goed aan zich nog even te bedenken. Het kind zou namelijk wel eens veel gelukkiger op kunnen groeien zonder een al te strenge opvoeding. Dat beweren althans onderzoekers van het University College of London.

Ouders die hun kinderen te streng controleren en niet vrij laten, kunnen ze voor het leven beschadigen. De onderzoekers vergelijken die 'mentale beschadigingen' met de dood van een familielid of vriend, zo schrijft The Telegraph. Onder die beschadigingen verstaan de onderzoekers inbreuken op de privacy, het kind geen vrijheid geven om eigen beslissingen te nemen en het in de hand werken van een te grote afhankelijkheid van de ouders.

Ouders die warm en zorgzaam voor hun kroost zijn, maken hun kinderen blij. In hun latere volwassen leven plukken ze daar de vruchten van, want ze zullen gelukkiger zijn.

Controlerend of begripvol
De wetenschappers namen het mentale welzijn van 5.362 vijftigers onder de loep en ondervroegen ze over hun band met hun ouders. Ze vroegen of hun ouders controlerend waren, of ze hun problemen begrepen en of ze affectie toonden.

,,We weten uit andere studies dat als een kind een goede emotionele band heeft met zijn of haar ouders, het later gemakkelijker emotionele banden onderhoudt met andere mensen", zegt Dr. Mai Stafford die aan het onderzoek meewerkte. ,,Ouders geven ons een stabiele basis om de wereld te ontdekken. Warmte en interactie zorgen voor sociale en emotionele ontwikkeling", besluit Stafford.

1. Wetenschapster pronkt met indrukwekkend cv, maar onderzoekers zetten grote vraagtekens

Wetenschap­ster pronkt met indrukwek­kend cv, maar onderzoe­kers zetten grote vraagte­kens

De 31-jarige Griekse Eleni Antoniadou werd de afgelopen jaren internationaal geroemd om haar wetenschappelijk werk. Ze verwierf faam als onderzoekster bij NASA, astronautentrainer, expert in regeneratieve geneeskunde en producente van innovatieve kunstmatige organen. Griekse academici stellen echter dat Antoniadou wel heel creatief omging met de waarheid als het ging om haar professionele en wetenschappelijke verdiensten.