Volledig scherm
Kinderen lopen mee met borden tegen online pesten in een stille tocht ter nagedachtenis aan Tharukshan Selvam. © ANP

Klaagt leerling over pesters? Wuif het niet weg!

Zegt je kind dat het gepest wordt in de klas? Neem het dan serieus. Want ook al valt het pesten in de ogen van ouders, leerkrachten en klasgenoten best mee, er is klaarblijkelijk wel wat aan de hand. Dat stelt Beau Oldenburg die morgen op het onderwerp promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. 

Volledig scherm
Beau Oldenburg © Beau Oldenburg

In haar onderzoek keek zij naar de rol van leraren en klasgenoten bij pesten. Opmerkelijk was dat pesten heel subjectief is. Oldenburg: ,,Een kind kan voelen dat het gepest wordt, terwijl zijn klasgenoten of docent dat helemaal niet zo zien. Het is dan ook lastig om dat goed op te pikken.'' Kinderen die gepest worden, praten daar volgens de onderzoekster weinig over. Ze schamen zich en kruipen in hun schulp. ,,Dus als een kind wel naar je toekomt, neem de gevoelens dan ook serieus.''

Een andere veel gemaakte fout is dat docenten en ouders vaak verzanden in een welles-nietes verhaal. ,,Logischerwijs willen ze dan precies weten wat er gebeurd is tussen kinderen. Maar dat is vaak helemaal niet zo duidelijk. Het is beter als die hele discussie achterwege blijft en dat de focus ligt op het gevoel van onveiligheid van het kind dat zich gepest voelt.''

Stiller dan normaal

Quote

Het is juist goed om de hele groep erbij te betrekken. De sfeer is belangrijk in de klas. Er moet een positief klimaat zijn

Beau Oldenburg, promovenda

Maar wat als een kind niet wil praten. Hoe kom je er dan achter wat er aan de hand is? Want maar liefst twintig procent van de kinderen in Nederland geeft zelf aan dat ze gepest worden of zijn. ,,Er zijn verschillende signalen die wijzen op pesten. Kinderen zijn bijvoorbeeld regelmatig spullen kwijt - broodtrommels die verdwijnen, tassen die spoorloos zijn - een kind is stiller dan normaal of is teruggetrokken. Neem dit serieus.'' Een zelfdoding zoals afgelopen week in Heerlen op een middelbare school is echter heel uitzonderlijk. ,,Maar het laat wel zien hoe diep het bij sommige kinderen zit.''

Simpelweg met alleen de kinderen praten, is niet afdoende, stelt Oldenburg. ,,Het is juist goed om de hele groep erbij te betrekken. De sfeer is belangrijk in de klas. Er moet een positief klimaat zijn.'' 

Het is overigens niet Oldenburgs bedoeling om kritiek te leveren op docenten. ,,Die staan al onder een immense druk omdat ze zoveel op hun bordje hebben. Ik denk dat ze in de lerarenopleiding wel meer aandacht aan pesten moeten besteden. Daar wordt gewoon nog te weinig tijd voor genomen.''

  1. Knutselen aan de mens: een vloek én een zegen
    PREMIUM

    Knutselen aan de mens: een vloek én een zegen

    De knapste koppen van Nederland vertellen deze zomer over ontwikkelingen in hun vakgebied in de Zomeruniversiteit. Vandaag deel 2: De nieuwste gentechnologie brengt mogelijkheden in beeld die lang sciencefiction leken. Biomedisch ethicus Guido de Wert beantwoord vragen als: hoe ver zijn we nog verwijderd van het uitschakelen van nare ziektes in ons dna, baby’s met blauwe ogen op bestelling en voortplanting van twee mensen van hetzelfde geslacht?