Volledig scherm
© thinkstock

'Minder concentratie dan een goudvis door apparaten'

Het gaat bergaf met onze concentratie. De gemiddelde mens zou zo geobsedeerd zijn met draagbare technologie, sociale media en een overvloed aan informatie dat we ons nog moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Sterker nog, we blijken nu een kortere aandachtsspanne te hebben dan een goudvis. Dat blijkt althans uit een onderzoek van Microsoft onder 2.000 Canadezen.

Volledig scherm
© Flickr.com/Andres Rodriguez

De 54 pagina's tellende studie is gebaseerd op enquêtes bij meer dan 2.000 Canadezen en het monitoren van de hersenactiviteit van 112 mensen. Het doel van het onderzoek was om de impact van draagbare toestellen en de gemakkelijke toegang tot digitale media en informatie op ons dagelijkse leven te achterhalen.

De resultaten zijn op het eerste gezicht ontnuchterend. Volgens een onderzoek uit het jaar 2000 bleken Canadezen gemiddeld een aandachtspanne van 12 seconden te hebben. Dat cijfer is nu teruggezakt tot 8 seconden, een volledige seconde korter dan de aandachtspanne van een goudvis. Het goede nieuws is wel dat we aanzienlijk beter geworden zijn in het multitasken.

,,Canadezen met een meer digitale levensstijl (diegenen die meer media consumeren, verschillende schermen tegelijkertijd gebruiken, aanhangers van sociale media of de vroege gebruikers van technologie) hebben problemen om zich te concentreren in een omgeving waar om langdurige aandacht gevraagd wordt, stelt het onderzoek volgens The Independent.

Kenmerken van verslaving
Er zijn meer zorgwekkende statistieken. Zo beweerde 44 procent van de deelnemers dat ze moeite hadden gefocust te blijven op een taak, 37 procent gaf toe hun tijd niet nuttig te kunnen besteden (waardoor ze vaak laat of in het weekend moeten werken). 77 procent verklaarde naar hun smartphone te grijpen wanneer ze zich verveelden en 79 procent gebruikt draagbare toestellen terwijl ze naar tv kijken.

Toch zou die afname in concentratie volgens de studie enkel gelden op lange termijn. 'Technologieverslaafden' ervaren immers meer tussentijdse vlagen van verhoogde concentratie, kunnen beter identificeren wat ze wel of niet willen zien en hebben minder tijd nodig om informatie te verwerken of op te slaan. ,,We zien nu dat nieuws gereduceerd wordt tot 140 tekens, sommige conversaties worden gecondenseerd tot emoticons en we wilden begrijpen hoe dit beïnvloedt wat Canadezen zien en hoe ze interageren met de wereld'', aldus Alyson Gausby van Microsoft Canada tegen The Globe and Mail.

Hongerig brein
Volgens Bruce Morton, een onderzoeker aan de University of Western Ontario is die evolutie echter volledig normaal en worden onze hersenen hongeriger naarmate ze meer informatie te verwerken krijgen. ,,Toen de auto werd uitgevonden, was dit een nieuwigheid. De gedachte aan entertainment in de auto was belachelijk omdat de auto op zich het entertainment was'', zegt hij tegen Ottawa Citizen. Maar naarmate we dus gewend raakten aan die auto, zochten onze hersenen naar een nieuwe uitdaging. ,,Je installeert radio's en videoschermen. Waarom? Omdat we na de eerste tien minuten in de auto er al genoeg van hebben.''

Vorig jaar volgden onderzoekers 200 Britse mensen en hun gebruik van gadgets. Het resultaat? De gemiddelde persoon verwisselde per uur (!) meer dan 21 keer van toestel.