De Kepler-452b, hier rechts te zien, is in diameter ongeveer 60 procent groter dan de aarde. De foto boven is een artist impression van de NASA en verschilt waarschijnlijk van de werkelijkheid. © NASA

NASA ontdekt een nieuwe planeet: 'Neef van de aarde'

UpdateDe ruimtetelescoop Kepler van het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartagentschap NASA heeft een mogelijk bewoonbare planeet ontdekt. Dit heeft John Grunsfeld van de NASA donderdag bekendgemaakt.

© NASA

De planeet, de Kepler-452b, lijkt op de aarde, ook ten aanzien van de positie ten opzichte van een zon. De nieuwbakken planeet is in diameter ongeveer zestig procent groter dan de aarde en wordt gekscherend ook wel de grote neef van de aarde genoemd. De planeet bevindt zich in een zonnestelsel dat 1400 lichtjaar van die van de aarde vandaan ligt. Omgerekend is dat 13 biljard kilometer (een 13 met 15 nullen erachter).

Leefbare zone
De planeet draait om een ster die sterk op de zon lijkt. Bovendien draait de Kepler in de zogeheten leefbare zone rond de ster: dat is het gebied waarin het niet te heet of te koud is om eventueel leven of vloeibaar water op de planeet mogelijk te maken

Bij NASA is er enorm veel enthousiasme. Grunsfeld: ,,Dit geweldige nieuws zorgt er voor dat we weer een stap dichterbij aarde 2.0 zijn gekomen."

Ondanks dat Kepler-452b aanzienlijk groter is dan de aarde, doet de planeet er 'slechts' twintig dagen langer over om geheel rond 'de zon' te draaien. Waar de aarde deze ronde aflegt in 365 dagen, heeft '452b' er 385 nodig. De samenstelling van de planeet is nog niet vastgesteld, maar er wordt verwacht dat het oppervlak bestaat uit rotsen.

De Kepler is in maart 2009 gelanceerd. De ruimtewaarnemer heeft al circa vijfhonderd nieuwe planeten die rond sterren draaien ontdekt. De beelden die de NASA van de planeet publiceerde zijn gebaseerd op vermoedens van hoe het hemellichaam eruit ziet. Er zijn nog geen echte beelden van.

De planeet ligt in een ander zonnestelsel dan de aarde. © NASA