Andreas Voss (links) en zijn zoon Timothy tijdens de uitreiking van de Ig Nobelprijzen, donderdagavond op de Harvard Universiteit in Cambridge (VS). © AP

Nederlander wint pseudo-Nobelprijs voor onderzoek naar ‘vies geld’

De Nederlandse hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss van de Nijmeegse Radboud Universiteit is een van de wetenschappers die donderdagavond in de prijzen vielen bij de jaarlijkse uitreiking van de Ig Nobelprijzen, het ‘gekke zusje’ van de echte Nobelprijzen dat onderzoek eert waarom je eerst moet lachen alvorens het je toch aan het denken zet.

1. Wetenschappers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

Wetenschap­pers ontdekken fossiele ‘vliegende draak’ in Chileense woestijn

‘Draken bestaan niet!’, zeg je? Wetenschappers denken daar toch anders over. Toegegeven, ze zijn inmiddels uitgestorven, maar in de Chileense Atacamawoestijn hebben archeologen fossiele resten ontdekt van een prehistorisch dier dat zich laat omschrijven als ‘een vliegende draak’. Zo'n 200 tot 150 miljoen jaar geleden vloog de pterosaurus, voorzien van een lange staart, vleugels en scherpe uitstekende tanden, er zijn rondjes.