PREMIUM
© Getty Images/Westend61

‘s Avonds op je smartphone zitten schadelijker dan tv kijken

Wat zegt de WetenschapVoor een goede nachtrust is het niet aan te raden om je mobiele telefoon te checken voor het slapen gaan. Waarom is dat?

Nog even een appje sturen, een filmpje kijken of je mail checken voor het slapengaan. Veel Nederlanders doen dit. Uit onderzoek blijkt dat 58 procent op zijn computer, tablet of telefoon kijkt, vlak voordat de ogen worden gesloten. Als we het televisiekijken in de avond meetellen, tuurt zelfs 90 procent naar een lichtgevend scherm in de late uurtjes.

Een slechte zaak, meent chronobioloog Bert van der Horst van het Erasmus MC. ,,Die lichtgevende schermen hebben een negatieve invloed op onze slaap. Helemaal de mobiele telefoons, omdat we die dicht bij onze ogen houden’’, zegt hij. ,,Ze verstoren onze biologische klok.’’

1. Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Experts ontdekken bacterie die zich kan voeden met giftig plastic

Wetenschappers hebben een bacterie ontdekt die zich voedt met de nu nog onafbreekbare kunststofsoort polyurethaan: een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt voor auto-interieurs, sportschoenen, luiers, keukensponzen, matrassen, verf en schuimisolatie. Het spul wordt meestal naar de vuilstort gebracht omdat het extreem lastig te recyclen is. De Duitse experts die de microscopisch kleine ‘plasticvreter’ traceerden, spreken van een doorbraak op het gebied van afvalverwerking.
  2. Politie neemt oudheden in beslag bij Tefaf, maar hoe komen illegale objecten daar terecht?
    PREMIUM

Op de internationale kunstbeurs Tefaf in Maastricht zijn onlangs twee kunststukken in beslag genomen. De oudheden, een Romeins hoofd van Apollo en een Egyptische vaas, zijn mogelijk illegaal opgegraven, zo meldt NRC. De vraag rijst of er niet veel meer onderzoek moet worden gedaan naar de verzamelgeschiedenis van archeologische vondsten voor ze worden gepresenteerd op bijvoorbeeld een beurs.
  3. ‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkorrel

‘Unieke’ afdruk gevonden van 555 miljoen jaar oude voorloper mensen: wormpje kleiner dan rijstkor­rel

Een team wetenschappers heeft in een kalksteenformatie in het zuiden van Australië fossiele afdrukjes gevonden van een nog onbekend, piepklein wezentje dat vermoedelijk 555 miljoen jaar geleden een organisme was waaruit de mens zou kunnen zijn ontstaan. Het druppelvormige ‘wormpje’ is ongeveer zo groot als een halve rijstkorrel en heeft een duidelijke voor- en achterkant. De naam van het dier is Ikaria Wariootia, genoemd naar een monument vlakbij de vindplaats.