Impressie van de planeet en student Tom © David A. Hardy, astroart.org / Keele University

Scholier op snuffelstage ontdekt planeet

Een Britse tiener die voor zijn snuffelstage een weekje meeliep met een sterrenwacht, heeft een onbekende planeet ontdekt.

Tom Wagg © Keele University

In 2013 zag de toen vijftienjarige Tom Wagg hoe het licht van een ster ietsje dimde. Dat kwam doordat de nieuwe planeet ervoor langstrok. Geoefende wetenschappers hebben zich twee jaar lang suf gerekend en komen nu tot de conclusie dat de vondst klopt.

Dat heeft de Keele University woensdag bekendgemaakt. De ster en zijn planeet staan op duizend lichtjaar afstand van de aarde, in het sterrenbeeld Waterslang in ons Melkwegstelsel. ,,Sterrenkundigen hebben inmiddels meer dan duizend planeten in andere stelsels ontdekt, maar Tom is mogelijk de jongste ontdekker ooit'', aldus de universiteit.

De planeet is ongeveer even groot als Jupiter, de grootste planeet in ons zonnestelsel. Hij staat zo dicht bij zijn ster dat een rondje eromheen maar twee dagen duurt.

De planeet heeft tot nu toe de naam WASP-142b gekregen, omdat de planeet de 142e ontdekking is van het WASP-team ('Wide Angle Search for Planets') in het Verenigd Koninkrijk. Een echte naam heeft de planeet nog niet, maar de Internationale Astronomische Vereniging wil een namenwedstrijd organiseren. Volgens de universiteit kan Tom niet wachten om een naamsuggestie in te sturen.

Tom, inmiddels zeventien, vroeg om de stage omdat hij al langer geïnteresseerd is in het heelal. Hij wil later natuurkunde studeren.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.