Professor Stephen Hawking overleed 14 maart © AP

Stephen Hawking krijgt plekje naast Charles Darwin en Isaac Newton

De as van de wereldberoemde Britse wetenschapper Stephen Hawking wordt bijgezet in de Westminster Abbey in Londen. Zijn resten komen zo vlak bij die van Isaac Newton en Charles Darwin te liggen. Dat meldt de BBC.

In Westminster Abbey liggen met Newton en Darwin een aantal van de grootste Britse wetenschappers begraven. Newton ontdekte de zwaartekracht en Darwin bedacht de evolutietheorie. De laatste keer dat er een wetenschapper werd bijgezet in de kerk was in 1940. Het ging toen om Joseph John Thompson, de ontdekker van elektronen.

Westminster Abbey was van de zestiende tot de negentiende eeuw een van de belangrijkste wetenschapscentra in het land. De kerk heeft ook een koninklijke status. Sinds 1066 worden de Engelse koningen daar gekroond en die trouwen er doorgaans ook. In mei trouwen Prins Harry en zijn verloofde Meghan Markle ook in de kerk.

De uitvaartplechtigheid van Stephen Hawking vindt zaterdag in besloten kring plaatst in een kerk van de universiteit van Cambridge. De natuurkundige woonde en werkte meer dan vijftig jaar lang in de Engelse stad. Professor Hawking overleed 14 maart op 76-jarige leeftijd.

Een vrouw laat bloemen achter bij de universiteit van Cambridge, waar Hawking studeerde © REUTERS