Tyrannosaurus rex had een klein neefje rondlopen in Alaska

Er blijkt 70 miljoen jaar geleden een mini-versie van de beroemde roofdinosaurus Tyrannosaurus rex op de aarde te hebben rondgelopen: de Nanuqsaurus hoglundi. Het was nog niet bekend dat tyrannosaurussoorten ook in poolgebieden konden overleven.

Artist's impression van de Nanuqsaurus hoglundi. © Karen Carr

De 70 miljoen jaar oude gefossiliseerde schedel werd in 2006 in Alaska bij de Colville rivier opgegraven. Toen werd nog gedacht dat het om een ander soort dino ging, maar nadat de fossielen met die van tyrannosaurussen werden vergeleken, bleek dat de wetenschappers met een familielid van de tyrannosaurus hadden te maken. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos One.

Wetenschappers concludeerden na onderzoek van de schedel en de kaak dat de Nanuqsaurus hoglundi een stuk kleiner was dan zijn 'broer'. Alhoewel, klein, de kleine T-rex zou ongeveer 2 meter hoog en 7 meter lang zijn geweest. De Tyrannosaurus rex was ongeveer 5 meter hoog en 13 meter lang (van kop tot staart), en daarmee het grootste landroofdier uit de wereldgeschiedenis.

'De ontdekking van de 'dwergtyrannosaurus' alleen al is erg cool omdat het ons iets kan vertellen over het klimaat in het oude Antarctica', vertelt een van de onderzoekers. 'Maar wat nog spannender is, is dat deze Nanuqsaurus hoglundi ons meer kan vertellen over de biodiversiteit van het oude poolgebied in een periode waarin de aarde nog een stuk warmer was, vergeleken met het heden.'