Europa, ijsmaan van Jupiter © NASA

Vrijwilligers gezocht voor enkeltje naar ijsmaan Jupiter

De Deense ruimteavonturier Kristian von Bengtson wil met een bemande vlucht naar Europa reizen. Deze ijsmaan van Jupiter, 630 miljoen kilometer verwijderd van de Aarde, heeft volgens wetenschappers van alle planeten en manen in ons zonnestelsel de grootste kans op leven.

Von Bengtson wil met 'Objective Europa' een enkele ruimtereis van 600 dagen maken. Leven zou zich kunnen bevinden in de wateren onder de kilometers dikke laag ijs aan de oppervlakte van Europa. De raket moet zich door dit ijs boren, waarna astronauten in een onderzeeër kunnen zoeken naar zeeleven.

Mogelijkheid onderzoeken
'Objective Europa' werd vorige week opgericht. Het project zoekt geen geld, maar wil met technologen en ruimtevaartdeskundigen de mogelijkheid van de reis onderzoeken. Zodra er een realistisch en werkbaar plan ligt, verwacht Von Bengtson dat de financiers vanzelf komen.

© AP

Hoewel Von Bengtson al jaren in het vak zit, heeft zijn Europamissie volgens insiders weinig kans van slagen. 'Het boren door zeer hard ijs op een plaats waar dit nooit eerder is gedaan, kan op talloze onvoorziene problemen stuiten', aldus universitair hoofddocent astrodynamica en ruimtevaartmissies Pieter Visser van de TU Delft. 'Ook staat Europa bloot aan zo veel kosmische straling dat de apparatuur en de bemanning gevaar lopen.' Ten slotte zal de zwaartekracht van Jupiter zo hard aan een ruimtevaartuig trekken dat het moeilijk wordt op Europa te landen.

Afgeblazen
'Objective Europa' is niet de eerste organisatie die een reis naar de manen van Jupiter wil ondernemen. In 2004 wilde NASA een Jupiter Icy Moons Orbiter ontwerpen die de oceanen van Europa en van twee andere manen in kaart moest brengen. Dit project werd wegens 'veranderende prioriteiten' binnen een jaar afgeblazen.

Von Bengtson zegt tegen de Volkskrant dat zijn project kans van slagen heeft: 'Als ik dacht dat het niet haalbaar was, zou ik het project niet zijn begonnen'.

1. Giechelen en vreugdesprongetjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstoppertje spelen

Giechelen en vreugde­spron­ge­tjes: ratten zijn volgens onderzoek dol op verstopper­tje spelen

Met ratten kun je goed verstoppertje spelen. De knaagdieren zijn experts in het vinden van creatieve schuilplekjes én hebben er zichtbaar plezier in. Dat suggereert althans een Duits onderzoek. Het bewijs? Ze maken vrolijke vreugdesprongetjes en giechelen piepend tijdens een potje verstoppertje. De wetenschappers registreerden het gedrag van de diertjes en publiceerden de bevindingen in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science.