Sperma. © Thinkstock

Waarom het uitmaakt welke spermacel de race wint

Wetenschappers van de Stanford universiteit in Californië hebben voor het eerst de grote genetische verschillen in kaart gebracht van meer dan 90 spermacellen van één individu. Hoewel al langer bekend is dat elk 'zwemmertje' anders is door de recombinatie van erfelijk DNA, werd nu ontdekt hoe talrijk en invloedrijk die mutaties zijn.

"Nu hebben we meer inzicht over wat één iemand genetisch kan bijdragen aan een embryo en kunnen we in principe potentiële problemen opsporen en benoemen."
© Thinkstock

Willekeurige mutaties creëren onze genetische variatie, maar kunnen schadelijk zijn wanneer ze ontstaan op de verkeerde plaats. De studie geeft aan dat het daarom belangrijk is welke spermacel de race naar het eitje wint.

Elk van de 91 onderzochte cellen bevatte tussen 25 en 36 'nieuwe' mutaties die niet gevonden werden in andere lichaamscellen. Bij twee van de spermacellen ontbraken zelfs volledige chromosomen.

Doorbraak
'Voor het eerst konden we het individuele recombinatieproces in kaart brengen, samen met de mutatiesnelheid van elke afzonderlijke spermacel van één individu. Nu hebben we meer inzicht over wat één persoon genetisch kan bijdragen aan een embryo en kunnen we in principe potentiële problemen opsporen en benoemen', verklaart professor Barry Behr van de Stanford universiteit in Californië. Het genetisch 'sequencen' van sperma zou dus een nieuw vroegtijdig detectiesysteem kunnen worden voor vruchtbaarheidsproblemen bij mannen.