© thinkstock

Wetenschappers: vijfsecondenregel klopt echt

WETENSCHAPWie eten op de grond laat vallen heeft volgens de vijfsecondenregel, precies vijf tellen om het op te pakken. Voedsel dat binnen die tijd wordt opgeraapt zou volgens dit adagium veilig kunnen worden opgegeten. Die regel hebben wetenschappers nu onderzocht en uit hun bevindingen blijkt dat de stelling klopt. Het is overigens het meest veilig om op tapijt gevallen voedsel te eten.

Studenten werd gevraagd om brood, pasta, koekjes en snoep op een ondergrond te laten vallen die blootgesteld was aan algemeen voorkomende bacteriën. Onderzoekers van de Engelse Aston University hebben vervolgens de hoeveelheid bacteriën gemeten op het voedsel dat drie tot dertig seconden op de grond lag.

Textuur ondergrond is belangrijk
Uit de resultaten bleek dat het eten dat korter op de grond ligt, inderdaad minder wordt blootgesteld aan bacteriën. Maar de wetenschappers deden ook een belangrijke andere ontdekking: de textuur van de vloer waarop je iets laat vallen speelt een significante rol in de hoeveelheid bacteriën die wordt overgedragen.

Tapijt is de schoonste ondergrond om op iets op te laten vallen, dit in tegenstelling tot het heersende beeld dat het een ware broedplaats is voor bacteriën. 'Voedsel dat op tapijt valt loopt het kleinste risico dat er bacteriën worden overgedragen,' licht professor Anthony Hilton toe. Laminaat en tegelvloeren zijn het soort ondergrond waar gevallen etenswaar het meeste kans loopt om geïnfecteerd te raken.

Vrouwen geloven het meest in vijfsecondenregel
87 procent van de ondervraagde mensen liet verder weten dat ze eten dat op de grond is gevallen, sowieso zouden eten. Vrouwen zijn volgens het onderzoek de grootste aanhangers van de vijfsecondenregel: 81% gaf toe de regel toe te passen.

Opluchting
'Het eten van voedsel dat op de vloer is gevallen, kent altijd een infectierisico dat afhangt van welke bacterie op de grond aanwezig is op dat moment. Maar de bevindingen van de studie zal voor opluchting zorgen bij de trouwe aanhangers die al jaren de vijfsecondenregel toepassen, ondanks de algemene aanname dat deze een mythe was,' legt Hilton nog uit.