Een impressie van hoe Vulcan eruit zou kunnen zien (Inzet: Star Trek-karakter Spock) © Don Davis/University of Florida/Paramount Pictures

Wetenschappers vinden 'planeet van Mr. Spock'

Onderzoekers hebben een nieuwe planeet ontdekt op zo'n 16 lichtjaar van de aarde. Omdat de planeet in de buurt ligt van een ster die ook in Star Trek voorkomt, wordt hij gekscherend 'Vulcan' genoemd.

In zowel de serie als de diverse Star Trek-films is Vulcan de thuisplaneet van Mr. Spock. Volgens het verhaal wordt die planeet van licht voorzien door een ster met de naam 40 Eridani A. In 1991 traceerden wetenschappers én Star Trek-schrijver Gene Roddenberry al de exacte locatie van die ster, die in het echt HD 26965 heet. De planeet zelf is nu pas ontdekt door wetenschappers van de University of Florida.

De nieuwe planeet, door Star Trek-fans inmiddels ook wel 'Vulcan' genoemd, is een zogeheten superaarde. Hij is bijna twee keer zo groot als de aarde en draait in slechts 42 dagen om zijn as. Hij werd ontdekt met behulp van de Dharma Endownment Foundation Telescope, die in het zuiden van Arizona staat.

Zichtbaar

Ster HD 26965 staat zo dicht bij de aarde, dat hij op het zuidelijk halfrond te zien is. ,,Hij is met het blote oog te zien, in tegenstelling tot de meeste sterren van planeten die we tot nu toe ontdekten", aldus astronoom Bo Ma. ,,Tijdens een heldere nacht kan iedereen 40 Eridani A dus zien en met trots de thuisplaneet van Spock aanwijzen."